Marknadsplatsen Ankorstore, som kopplar ihop oberoende varumärken med lokala butiksägare och återförsäljare, vill vara motpolen till Amazon. Den grundades 2019 av fyra fransmän, varav två tidigare Etsy-chefer, med målet "att stärka den oberoende detaljhandeln i Europa".
Under pandemin har dessutom deras egen affär stärkts så till den milda grad att försäljningen på Ankorstore tredubblats under de första fyra månaderna i år.
Coronakrisen visade hur motståndskraftig vår modell är. Trots nedstängningen av de flesta butiker i Europa har vi fortsatt att växa massivt under de senaste sex månaderna. Vi kommer att investera stort i Storbritannien, Tyskland, Nederländerna och Sverige för att bättre kunna stötta våra kunder. Varumärken och oberoende lokala återförsäljare förstår vårt uppdrag som är att hjälpa dem att föreslå ett alternativ till den “massifiering” och standardisering som e-handelsjättarna inför. Vi är stolta över ett sådant uppdrag, säger Nicolas Cohen, medgrundare av Ankorstore, i ett pressmeddelande.
Detta har förstås potentiella investerare lagt märke till, så nu har man plockat in 800 miljoner kronor i en serie B-finansieringsrunda som leddes av Tiger Global. Deltog gjorde även den nya investeraren Bain Capital Ventures och befintliga investerare som Index Ventures, Global Founders Capital, Alven och Aglaé.
Ankorstore har snabbt blivit lösningen i Europa för lokala återförsäljare som vill köpa från oberoende varumärken. Vår breda implementering under de senaste tjugo månaderna visar på ett erfaret team som ger kunderna verkligt och aktuellt värde. Vi är stolta över att stödja dem på deras resa till att bli världsledande och bygga framtiden för oberoende detaljhandel, säger John Curtius, partner på Tiger Global Management.
Målsättningen är nu att växa plattformens bas på 5000 varumärken och 50 000 oberoende återförsäljare i Europa. Dessutom vill man stötta de aktörer som nu börjar öppna upp sina fysiska butiker igen.
Den nuvarande situationen har lämnat oberoende butiker i behov av flexibel finansiering och verktyg för att snabbt anpassa sitt erbjudande. Vi har stöttat våra återförsäljare för att hjälpa dem att noga kontrollera sitt kassaflöde, vara mer lyhörda och hantera sina lager så precist som möjligt, säger grundaren Nicolas D'Audiffret.