ANNONS

Alibaba lanserar egen sök och kopierar Android

Alibaba lanserar egen sök och kopierar Android

I slutet av 2012 skulle hårdvarutillverkaren Acer lanserat en ny smart telefon med ett nytt operativsystem. Google såg dock till att denna telefon aldrig såg dagens ljus. Detta genom att hindra Acer från att släppa ut den på marknaden.

ANNONS

Telefonens operativsystemet hette Aliyun och var skapat av den kinesiska e-handelsjätten Alibaba.

Under dramatiska omständigheter (i teknikvärlden mätt) såg Google till att Acer aldrig fick lansera telefonen baserad på Alibabas operativsystem. Anledningen sades vara att Aliyun var baserat på Android (Googles öppna operativsystem) men inte kompatibelt.

Eftersom Acer är medlem i gruppen Open Handset Alliance kunde Google tvinga Acer att dra tillbaka telefonen.

Google hävdade att de endast ville undvika icke-androidkompatibla enheter på marknaden. Man undrar dock om de kunde se in i framtiden med tanke på vad Alibaba nu introducerar.

Aliyun blir fullfjädrad sök

Den kinesiska e-handelsjätten har lanserat sin egen sökmotor under namnet Aliyun.

Aliyun OS ska sakta ha transformerats ifrån en klon av Android till ett eget litet ekosystem med kart-tjänster och en butik för appar. Den senaste utvecklingen där Aliyun även erbjuder en fullfjädrad sök är förmodligen inte något Google skulle hurra över. Google har redan en försvinnande liten del av söken i Kina och Alibabas inträde lär inte förbättra situationen.

Aliyun Search sägs vara ganska avancerad och är inte Alibabas första försökt med en sökmotor. De driver också eTao som dock verkar vara en renodlad produktsök. Aliyun ser ut att ha störra ambitioner och liknar även Googles sök till utseende.

Vi gissar att Alibabas konkurrenter inte kommer lita på att Aliyun ger objektiva resultat när det kommer till produkter.

Söken allt viktigare

Samtidigt som Alibabas nya tjänst kanske sprider lite ljus över Google och Acers drama i slutet av 2012 så visar den även på hur viktig söken är.

Vi har tidigare rapporterat hur Google satsar stenhårt på sin egen produktsök efter att de har tappat den trafiken till Amazon.

I Kina där Alibaba är herre på täppan skaffar e-handelsjätten helt enkelt sin egen sökmotor.

Att kontrollera söken och framförallt sökandet efter produkter ses uppenbarligen som mycket viktigt i framtidens e-handel.

 

Källa: Theverge, Techinasia

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap