Not boring; tisdagens måste läsning Jag erkänner, Shein har gått under min radar men definitivt inte under Gen Z:s radar. Fascinerande djup inblick i superfast fashion företaget.
Ett par citat och bilder från artikeln:
"Shein (pronounced She In) is the fastest-growing ecommerce company in the world. It reportedly did almost $10 billion in revenue in 2020, and has grown over 100% for each of the past eight years. The company is based in China, yet spurns its local market in favor of selling abroad".
"Shein doesn’t have a style. It doesn’t try to impose its taste on global consumers. It doesn’t even have its own taste. It’s a mirror that reflects each country’s current style back to it, in real-time, based on data alone. Remaining generic, storyless, and nationless allows it to project whichever image is needed in the moment on its loose army of local influencers across the globe."
https://www.notboring.co/p/shein-the-tiktok-of-ecommerce
Ehandel.se: Det är intressant att följa IKEA.s digitala utvecklingsresa och deras tydliga mål att integrera fysisks och digitalt till en mer sömlös upplevelse.
https://www.ehandel.se/ikea-om-nya-miljardkonceptet-kommer-rullas-ut-i-alla-varuhus
Supply Cain effect: Har ni missat senaste numret kan ni ladda ner den här innehåller bland annat personlig intervju med Kristina Lukes, vd Nelly Group.
Retail Dive: Overstock på banan igen efter att bland annat ha misslyckats med sin satsning på Bitcoin och Blockchain teknik.
(Jag har för mig Overstock var bland Klarnas första prestigekund i US).
Urban Lindstedt ringde mig och Fatima Ekekrantz från Symplify och undrade om vi inte ville komma och prata e-handelsnyheter i podden E-handelstrender.
I fredags var det dags och det blev ett i mitt tycke trevligt och ganska spontant samtal med Urban som ni kan lyssna på här