I vintras gjorde Klarna ett par insatser fÃķr att fÃķrsÃķka hjÃĪlpa sina kunder slippa pÃĨminnelseavgifter. Betalbolaget betalade bland annat kundernas avgifter i utbyte mot svar pÃĨ frÃĨgor, och slÃĪppte ett spel som endast var tillgÃĪngligt fÃķr de som hade betalat alla sina fakturor.
Vi har under en lÃĨng tid jobbat mÃĨlmedvetet med att minska andelen fakturor som fÃĨr pÃĨminnelseavgift, sÃĪger David Fock, global produktchef pÃĨ Klarna, i ett pressmeddelande.
Mer exakt lanserade fÃķretaget ett nytt verktyg kallat "The Never Forget Test" som gÃĨr ut pÃĨ att kunden svarar olika frÃĨgor och fÃĨr tips om hur man bÃĪst undviker onÃķdiga avgifter. Efter genomfÃķrt test strÃķk Klarna eventuella pÃĨminnelseavgifter som belÃķning.
Det ÃĪr lite fÃķr tidigt att dra nÃĨgra sÃĪkra slutsatser om huruvida de som gjort testet nu ÃĪr mer benÃĪgna ÃĪn andra att betala i tid, men det finns sÃĨdana indikationer i vÃĨr data, fortsÃĪtter David Fock.
Nu har fÃķretaget i alla fall bestÃĪmt sig fÃķr att behÃĨlla testet i appen och erbjuda funktionen till alla Klarna-anvÃĪndare som fÃĨr sin fÃķrsta pÃĨminnelseavgift.
Vi fick vÃĪldigt positiv respons pÃĨ initiativet frÃĨn vÃĨra kunder och genom att nu tillgÃĪngliggÃķra det fÃķr alla kunder som fÃĨr en pÃĨminnelseavgift fÃķr fÃķrsta gÃĨngen hoppas vi kunna hjÃĪlpa nya kunder tidigt.
NÃĨgot annat som ocksÃĨ har hjÃĪlpt en del kunder att betala sina fakturor innan fÃķrfallodatum har varit ett antal tester dÃĪr grupper av slumpmÃĪssigt utvalda kunder fÃĨr fler kostnadsfria pÃĨminnelser, i olika kanaler och vid olika tidpunkter.
PÃĨminnelseavgifter ÃĪr till fÃķr att motivera kunder att betala i tid, men vi vill ju helst av allt hitta andra sÃĪtt att sÃĪkerstÃĪlla punktliga betalningar. Vi utfÃķr lÃķpande tester fÃķr att se pÃĨ vilka sÃĪtt vi bÃĪst kan stÃķtta och pÃĨminna.
Under hela 2020 minskade antal pÃĨminnelseavgifter, fÃķr Klarnas kunder, med 18 procent. Kvinnor har dock varit lite bÃĪttre pÃĨ att betala sina fakturor i tid ÃĪn mÃĪn. Antal pÃĨminnelseavgifter minskade med 20 procent fÃķr kvinnor och 14 procent fÃķr mÃĪn.
Minskningen 2020 ÃĪr en bevis pÃĨ att de ÃĨtgÃĪrder vi vidtagit haft effekt och att vÃĨra kunder utnyttjar de hjÃĪlpmedel vi erbjuder fÃķr att hÃĨlla koll pÃĨ sin ekonomi och sina kÃķp, avslutar David Fock.