ANNONS

Svag ökning för Qliro i Q1 - "vår checkout är marknadsledande"

Carolina Brandtman, vd på Qliro

Minskade förlusten.

ANNONS

En fortsatt stark ökning av fakturabetalningarna och ett förbättrat resultat, som dock fortfarande ligger på minus. Så skulle man kunna sammanfatta Qliros första kvartal för 2021. Betalaktören redovisar en volymökning på 27 procent när det kommer till så kallad "pay after delivery". Räknar man inte in de e-handelskunder som tidigare tillhört Qliro-koncernen hamnar ökningen på 56 procent.

Rent ekonomiskt var tillväxten dock lite svagare. Företagets rörelseintäkter ökade med 1 procent till 97,8 miljoner kronor i Q1. Samtidigt förbättrades rörelseresultatet från minus 18,6 till minus 5,3 miljoner kronor, vilket ska ha att göra med lägre kreditförluster.

Vår underliggande kreditkvalitet fortsätter att vara stabil och vi ser inga generella negativa effekter på kunders betalningsmönster från den pågående pandemin, säger Carolina Brandtman, vd på Qliro, i ett pressmeddelande.

Qliro Group rapporterar en "hög e-handelsaktivitet" och på senare tid har flera nätbutiker, som exempelvis Stronger, hittat till företaget. Samtidigt ska företagets app gå hem hos allt fler konsumenter. Antalet inloggningar under kvartalet ökade med 27 procent till 2,4 miljoner.

Intäktsökningen på en procent är företaget dock mindre nöjda med. Carolina Brandtman räknar dock med en förbättring redan under Q2, bland annat kopplat till att bolaget tycker sig ha en bra kostnadskontroll.

Det är viktigt och vi ser en ökad effektivitet kopplat till förbättrade processer och positiva bidrag från mindre andel hantering av enklare ärenden som kunder kan hantera själv digitalt vilket ökar vår framtida skalbarhet, säger hon, och avslutar:

Vår checkout och vår digitala efterköpsupplevelse är marknadsledande och vi ska fortsätta växa vårt handlarnätverk av medelstora och större e-handlare i Norden. I kvartalet beslöt styrelsen att vår organiska tillväxtstrategi kan komma att kompletteras med möjligheten att göra tilläggsförvärv vilket kan bli ytterligare ett verktyg för oss att använda. Fokus är fortsatt att bygga en skalbar och hållbar affärsmodell där vi kan hantera betydligt större volymer utan att långsiktigt växa kostnader i samma takt som intäkterna.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se