Influencern Lovisa Worge var nyligen inblandad i en reklam för Caia Cosmetics som fälldes av Reklamombudsmannens för undermålig reklamidentifiering. Nu har hon återigen varit inblandad i en reklam som anmälts.
LÄS ÄVEN: Influencern fälls för oklart Caia-inlägg – ”finns inget generellt krav”
Det anmälda inlägget
Det är e-handlaren Jotex som publicerat en bild av Lovisa Worge där hon poserar med sin mobil framför en spegel. Detta inlägg tyckte en privatperson var könsdiskriminerande.
Kvinnan har inget med möbel eller spegel att göra och framställs dessutom i en typiskt sexistisk pose, ska anmälaren ha framfört.
"Hon är fullt påklädd"
Jotex berättar att det haft ett samarbete med Lovisa Worge men de håller inte alls med om att inlägget skulle vara könsdiskriminerande.
En förutsättning för att en reklam ska anses vara diskriminerande är att reklamen framställer personer eller deras egenskaper på ett kränkande eller annars nedvärderande sätt. Annonsören tillbakavisar i sin helhet att detta skulle vara fallet avseende den aktuella reklamen, säger Jotex och fortsätter:
Varken pose, miljö eller det sätt Lovisa framställs genom den egentagna bilden gör att hon kan anses framställd som ett objekt på ett sätt som kan anses nedvärderande. Hon är inte lättklädd, utan istället är hon fullt påklädd med långbyxor och långärmad topp. Hon befinner sig i en hemmiljö och de aktuella kläderna är naturliga för sammanhang. Vidare kan noteras att bilden har liknande uttryck som övriga bilder i Lovisas Instagramflöde, och därmed följer en viss röd tråd.
Reklamombudsmannen håller med Jotex och friar reklamen.
Reklamen visar en kvinna klädd i vita kläder som fotograferar sig själv i en spegel från annonsören. Kvinnan är fullt påklädd. Reklamombudsmannen finner vid en samlad bedömning, utifrån klädsel, pose och miljö, att kvinnan i reklamen inte framställs som ett sexobjekt, säger RO i sitt beslut.