ANNONS

PostNords besked i skåpkriget: “Rent principiellt är svaret inte nej"

Ska bli rikstäckande.

ANNONS

I sommar planerar PostNord att ha 600 paketskåp utplacerade och redo att ta emot beställningar, och nästa år ska den siffran ha utökats till 4 500. Men det tar inte slut där, utan planen på längre sikt är att etablera betydligt fler skåp än så.

LÄS ÄVEN: PostNords paketskåp lockar tusentals - avslöjar ny storsatsning

I dag finns den absoluta majoriteten av PostNords paketskåp i Stockholm och Göteborg, men i framtiden är tanken att tjänsten ska vara rikstäckande, berättar företagets e-handelschef Peter Hesslin för Ehandel.

Vi har ett team som scoutar locations och planen är att fortsätta expandera när vi väl har nått upp i de där 4 500, säger han.

Tanken är att skåpen, även när de blir fler i antal, ska fungera som ett komplement till PostNords övriga utbud.

Allt handlar om att komma så nära som möjligt och att erbjuda en mångfald av olika alternativ.

Sedan e-handelns begynnelse har ombuden utgjort det alternativ som stått för den absoluta merparten av PostNords e-handelsleveranser, och Peter Hesslins uppfattning är att det kommer att fortsätta vara så under en “överskådlig framtid”.

Men av PostNords egna siffror att döma ser hemleveranserna ut att vara på väg att knappa in. Företaget hanterar enligt egen utsago cirka 200 000 hemleveranser om dagen (inklusive varubrev). Samtidigt uppgår antalet ombudsleveranser till i snitt 250 000 om dagen, även om det exakta antalet förstås varierar.

Så om man tänker att vi skulle ha 10 000 skåp och där är 16 fack i varje så är det fortfarande bara 160 000 fack. Och då ska man komma ihåg att alla inte hämtar sina paket samma dag. I dag har vi 350 skåp, så de står ju för en ganska liten andel av det totala antalet leveranser.

Men de fyller en viktig funktion, inte minst eftersom de är öppna dygnet runt.

På senare tid har vi rapporterat en del om framgångarna för iBoxen, som för övrigt har flera tidigare PostNord-profiler med i ledningen. Utmanarens upplägg är att erbjuda skåp som är öppna för alla leverantörer och hittills har en rad intressenter hoppat på tåget.

LÄS ÄVEN: Uppstickarens första avtal på plats - ska placera ut 50 000 paketskåp

Hade ni på PostNord kunnat tänka er att leverera till andra skåp än era egna?

Rent principiellt så är svaret inte nej om det kan komplettera vår infrastruktur och vara kostnadseffektivt. Men just i dag har vi inget behov av det, vi har de skåp vi behöver och satsar som sagt på att öppna fler. Det är mer ekonomiskt riktigt också att inte behöva ge en andel till en ytterligare aktör i kedjan. Men som princip har vi ingenting emot det.

I takt med att fler aktörer satsar på paketskåp och skåpen dessutom ökar i antal uppstår förstås frågan om hur infrastrukturen för skåpen ska se ut på sikt. Ska alla aktörer fortsätta att ha skåp sida vid sida eller kommer det hela att resultera i någon form av konsolidering? Det får tiden utvisa.

Omvänt då, kan ni tänka er att låta andra aktörer leverera till era skåp?

Det låter jag vara osagt. Men PostNords tjänster är egentligen öppna för alla. Om till exempel DHL eller Budbee vill vara kunder hos oss så är de förstås välkomna, men då handlar det om kundavtal. Däremot har vi valt att inte öppna upp boxarnas infrastruktur.

Enligt Peter Hesslin kan det finnas flera utmaningar med att öppna skåpen för externa aktörer. En av dem hur man ska säkerställa att flaskhalsar inte uppstår. PostNords skåp måste så att säga i första hand finnas tillgängliga för dem som anlitat just PostNord.

Men om vi däremot märker om ett par år att vi har etablerat för många skåp, ja då kanske det kan bli aktuellt. Men så ser det inte ut i dag.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se