I slutet av förra året berättade vi om hur gymnasieelever under hösten startat egna företag i utbildningssyfte, Ung Företagsamhet. För att uppmuntra UF-företagare att starta fler nätbutiker, arrangerade Visma en tävling där Sveriges häftigaste nätbutik 2012 skulle utses.
Vinnare blev Josefine Yun-Ji Lim som går sista året på gymnasiets naturvetenskapsprogram på Karolinska skolan i Örebro. Hon köper in begagnade kläder, fixar till dem och säljer dem över hela landet i sin secondhand-butik Yunji.se.
− Jag har tänkt på affärsidén ganska länge och tycker både om second hand-kläder och att sy. Jag tror att alla människor tycker om att klä sig unikt, därför köper du kläder hos mig som ingen annan kan köpa, säger Josefine Yun-Ji Lim.
Trendigt och miljövänligt
Josefines affärsidé är att återanvända plagg så att de får en längre livslängd. De begagnade plaggen väljer hon omsorgsfullt ut i secondhand-butiker, eller tar emot som gåvor innan hon återskapar dem till trendiga och miljövänliga alternativ till nya kläder.
− För mig var det en självklarhet att sälja i en egen nätbutik. Jag har tidigare gått en kurs i webbdesign och tänkte först själv bygga en sajt, men när jag upptäckte Vismas nätbutiksverktyg var valet enkelt. Det är jätteenkelt och låter dig göra allt det roliga med att bygga en nätbutik, tillägger hon.
Förutom äran och titeln Sveriges häftigaste nätbutik, får Josefine även ta emot förstapriset på 5000 kronor i Vismas tävling.
Källa: Press