Det första kvartalet blev en tuff period för Lindex. Företagets försäljning backade med 1,8 procent i lokala valutor och med 5,8 procent. Samtidigt gick förlusten från minus 179 till minus 146 miljoner kronor.
Trots en tuff inledning på 2021 med fortsatta utmaningar för våra fysiska butiker, med periodvisa stängningar på majoriteten av våra försäljningsmarknader, restriktioner och minskad trafik förbättrar Lindex det justerade rörelseresultatet för första kvartalet jämfört med både 2019 och 2020. Den positiva utvecklingen visar att våra insatser och ansträngningar har gett framgångsrik effekt och där alla medarbetares stora flexibilitet, bidrag och engagemang har varit centralt, säger Lindex vd Susanne Ehnbåge i ett pressmeddelande.
Lindex e-handel ökade med 193 procent under kvartalet. Den digitala försäljningen står nu för nästan 29 procent av företagets totala omsättning.
Eftersom mars blev en stark månad, med en försäljningsökning på runt 40 procent, och försäljningen ökar på samtliga marknader, ser Lindex positivt på sina siffror.
Vi fortsatte ta marknadsandelar på alla våra nordiska försäljningsmarknader och vårt mycket uppskattade och mer hållbara barnsortiment var Lindex starkaste affärsområde, med en försäljningsökning på 13 procent under kvartalet. Vår försäljning online nästan tredubblades under första kvartalet och mer än fyrdubblades mot samma period 2019, vilket är en fantastisk utveckling. Digitaliseringen har verkligen fått en rejäl skjuts och vi fortsätter våra strategiska satsningar framåt för att ge vår kund en ännu mer inspirerande shoppingupplevelse, säger Susanne Ehnbåge.
LÄS ÄVEN: Kritik mot Lindex efter tuttkaos: "Melonbröst supportar ni inte"