Vi rapporterade igår hur mindre kända författare och deras e-böcker inte altid passar sig på större plattformar, som t.ex. Amazon Kindle-nätverk. Dessa kräver ofta att okända författare sköter sin egen marknadsföring, även om de fortfarande blir av med 30 procent av försäljningspriset.
Amazons tjänst "Kindle Direct Publishing" som låter folk publicera egna böcker i deras nätverk sägs generera runt 48 miljoner dollar varje månad. Något som ska låta Amazon stoppa ner 10 miljoner dollar i fickan, i ren vinst.
En liten men växande marknad
Nu vill Apple förmodligen också ha en bit av denna kaka, även om de redan gör 13 miljarder dollar i vinst. Apple tar också en stor del av försäljningen, vanligtvis 30 procent, men de tänker i alla fall bjuda på lite mer marknadsföring i sin nya sektion Breakout Books.
En sektion som skall lyfta de bästa egenpublicerade böckerna i iBookstore. Detta baserat på betyg och recensioner av de som köpt boken. De flesta böckerna skall vara riktigt billiga och flera även gratis.
Nu finns det alltså ytterligare ett ställe att nå ut med "mindre upplagor" och egenproducerade böcker. En marknad som i alla fall i USA, där Amazon har fått fart på e-böckerna, ökat med flera hundra procent de senaste åren.
Källa: The Verge, Tech Crunch