Pandemin gav vissa e-handelsbranscher en stark skjuts men hos andra blev effekten den motsatta. Bland dem som haft det tuffare finns e-handlare inom partysegmentet, där många sett omsättningen falla i takt med att fester ställdes in.
Nyligen kunde vi berätta att My Perfect Day, som riktat in sig på att sälja produkter till exempelvis bröllop, dop och babyshowers, fick hantera en svagare försäljning förra året.
LÄS ÄVEN: My Perfect Day tappade 5 miljoner - handlade om att överleva
"Mycket tid på varje produkt"
Men det finns också exempel på motsatsen. E-handlaren Partyhallen lyckades förra året öka sin omsättning från 41 till 64 miljoner kronor.
När pandemin blev en verklighet även här i Sverige så var jag ganska snabb på att tänka om. Jag förstod självklart att det inte kommer att vara fler fester på ett tag, så jag var tvungen att titta på nytt sortiment som ändå kunde passa in i vår webbutik, säger Partyhallens grundare Ayman Ammouri till Ehandel.
Lösningen blev att hitta leverantörer av sommarprodukter som pooler, produkter för utomhuslek och elsparkcyklar.
Det gick ganska snabbt att hitta och efter några veckor hade jag köpt in ett brett sortiment av det segmentet. Som jag hade trott så var det inte så många som reste sommaren 2020 så produkterna gick åt väldigt fort.
När sommaren väl var över och det stod klart att pandemin skulle pågå ett tag till, kom Ayman Ammouri fram till att ännu fler kategorier var på sin plats. Det var då leksaker och sällskapsspel gjorde entré på sajten. Speciellt sällskapsspel blev en stor succé i slutet av 2020.
I slutet av året kunde Partyhallen räkna ihop ett facit med 64 miljoner kronor i omsättning och ett resultat på cirka 5,4 miljoner.
Vi lägger ner otroligt mycket tid på varje enskild produkt. Vi har två anställda som enbart jobbar med SEO-anpassade produkttexter, vi har ytterligare två personer som enbart jobbar med bilder.
Man måste förstå att inom e-handel så är det inte bara att lägga upp produkter hur som helst. För att kunderna ska köpa din produkt så måste de först och främst hitta den.
Fick rabatt hos leverantörerna
Utöver att skriva specialanpassade produkttexter lägger Partyhallen mycket tid på sina bilder. Färdiga bilder redigeras ofta lite extra och ibland tas helt nya.
Vi har märkt att ibland så är det en produkt som verkligen borde sälja bättre men inte gör det, då ändrar vi bilden på den och plötsligt säljer den fem gånger bättre. Sen är också priset en viktig del, speciellt i vår bransch då vi har ganska stor konkurrens, så jag går igenom alla produkter och ser till att vi ligger bra till prismässigt.
Nu under coronan har jag även varit ganska flitig på att få mycket bättre priser då våra leverantörer inte har så stor omsättning och vill bli av med sina lager. Då kan vi få bättre marginaler och det har hjälpt oss att få ett högre resultat 2020.
Partyhallen säljer för tillfället endast till den svenska marknaden, men har börjat snegla så smått på de övriga nordiska länderna. För 2021 är siktet inställt på att öka omsättningen ytterligare.
Det finns otroligt mycket tillväxtmöjligheter för oss, avslutar Ayman Ammouri.
LÄS ÄVEN: Partykungens succéår: Firar 222 miljoner och dubblar resultatet