Det har vårats riktigt ordentligt för hemelektronikaktörerna den senaste tiden. Nu visar ännu ett bolag upp en positiv rapport och den här gången är det norska Komplett Group som stoltserar med både tillväxt och förbättrat resultat.
Omsättningen för årets första kvartal skrevs till 2,6 miljarder norska kronor - en förbättring på 31 procent jämfört med samma period 2020. Man växte också inom samtliga segment, alltså B2C, B2B och distribution. Dessutom ökade resultatet från 27 till 86 miljoner norska kronor.
Vi levererar ett starkt resultat och fortsätter den positiva utveckligen i hela koncernen. Att vi växer mer än marknaden och stärker vår position är väldigt glädjande och ett resultat av en fantastisk insats av hela organisationen, kommenterar Lars Olav Olaussen, vd på Komplett Group, siffrorna.
Och mycket vill ha mer. Komplett planerar nämligen att fortsätta växa och tror att de nya konsumentbeteendena, som innebär mer e-handlande, kommer att ha en positiv effekt även framgent.
Vi har en positiv corona-effekt, men vi växter mer än marknaden så länge vi tar väl hand om både gamla och nya kunder, så att de fortsätter att handla på Komplett. Elektronikmarknaden präglas av en hög grad av innovasion och nya produktlanseringar, som tillsammans med de nya shoppingbeteendena bidrar till en god, underliggande tillväxt, säger Lars Olav Olaussen.
Med en förbättrad marginal, som gick från 1,7 procent till 3,5 procent för kvartalet, så får man också lite mer spelrum inför fortsättningen.
Vi fortsätter att leverera operativa förbättringar och att reducera våra driftskostnader. Vi har en mycket effektiv distribution och inga fysiska butiker. Det ger oss en god position i förhållande till våra konkurrenter, avslutar Lars Olav Olaussen.