När måste man reklammarkera sitt inlägg i sociala medier? Den frågan har aktualiserats efter att Reklamombudsmannen tittat närmare på influencern Lovisa Worges video i Instagram Stories. Där går hon igenom hur Caia Cosmetics släppt två nya läppennor som fått namnen Lovisa respektive Bianca.
Idag har det hänt stora saker i både mitt och Caias liv. Vi har släppt två nya läppennor och en av dom är inte vilken som helst, eller båda är inte vilken som helst, men en av dom är Lovisa. Alltså min dröm, dröm, dröm, dröm, dröm läppenna någonsin. En av de frågor som jag får dagligen av er är vilka, eller vad jag har för någonting på mina läppar, och jag har ju inte kunna säga. Och jag har ju velat säga så länge, men det är ju min älskade bebis Lovisa, som jag lägger runt om läpparna, som jag även gjort idag, som ni ser, säger hon bland annat i videon.
Den har därefter anmälts till RO för bristande reklammarkering, men här blir det knepigt. För det framgår nämligen inte vem som har producerat reklamen. Enligt Beauty Icons är Lovisa Worge inte anställd av Caia och får ingen lön från bolaget. Och Bianca Ingrosso AB samt Lovisa Worge själv har valt att inte yttra sig.
Reklamombudsmannen får därmed göra en egen tolkning och kommer fram till att det finns en professionell koppling till Caia Cosmetics, beroende på hur produkterna omnämns i videon och väljer därför att fälla inlägget för bristande reklammarkering. Här menar man att en tydlig reklammarkering i början av inlägget hade gjort stor skillnad.
Det finns i och för sig inget generellt krav på att reklam måste reklammarkeras. Men om reklamen är utformad så att den kan förväxlas med redaktionellt material eller liknande, kan en tydlig reklammarkering göra att en konsument inte blir vilseledd om innehållets kommersiella karaktär, skriver RO i sitt utlåtande.