ANNONS

Racqet öppnar flaggskeppsbutik: "Ska bli roligt som tusan"

Magnus Månsson, VD på Thevea Brands Group

Rivstartar med expansion.

ANNONS

Klockan tio går den nystartade e-handlaren live med sin första flaggskeppsbutik. Den ligger på Väla Centrum i Helsingborg och blir företagets första i sitt slag. Sedan tidigare har varumärket en butik på Mall of Scandinavia i Stockholm.

Magnus Månsson, vd på Thevea Brands Group - som koncernen bakom Racqet heter - är laddad inför den stora premiären.

Vi öppnar vår andra butik men vår första flagship store. Vi kommer att ha liveshopping och sälja på nätet från och med i kväll och i morgon klockan tio öppnar vi butiken för allmänheten, säger han till Ehandel.

Vad är det för skillnad på en vanlig butik och en flagship store?

För det första är den här större, 210 kvadrat. Tanken är att kunna visa hundra procent av sortimentet, kanske inte som online för det är mycket bredare där, men vår första butik hade kanske 50 procent av sortimentet. Här är inte allt kommersiellt heller utan vi har avsatt yta till att testa produkterna, det gör du kanske inte om det är en kommersiell butik. En flagship store är mer för att visa varumärket, det är min tolkning i alla fall.

Den som besöker den nystartade padelbutiken på Väla kan bland annat testa utrustningen i en specialbyggd padelbur. Butiken är dessutom indelad efter olika nivåer så att nybörjaren respektive den erfarna spelaren vet direkt var de ska vända blicken.

Butikschef Jakob Laursen demonstrerar Racqetbutikens egna testbana

Butiken hänger ihop med Racqets e-handel så att kunder kan handla fysiskt och returnera online, eller vice versa. Magnus Månsson beskriver Racqets ambition med att företaget vill vara “kundens polare”. Utöver att sälja padelutrustning ska företaget exempelvis kunna berätta vilka padelbanor som finns i närheten.

Vi utgår från kunden och ska inte bara vara ett varumärke utan mer en destination. Vi ska visa upp allt runt om padel som sport.

På sikt planerar Racqet att öppna ytterligare en handfull butiker i Sverige och kanske även några utomlands. Magnus Månsson tar till exempel upp Norge och Tyskland som intressanta marknader. Men det handlar inte om att öppna så många butiker som möjligt, utan mer om att hitta rätt lägen med bra trafik och många padelbanor i närheten.

På senare tid har svenskarnas padelintresse skjutit i höjden och det finns numera en rad nätbutiker för den som vill handla padelutrustning. Magnus Månsson tycker dock att Racqet har hittat en egen nisch i sättet som företaget kombinerar e-handel och fysiska butiker.

Racqets e-handel har nu varit igång i en månads tid. Företagets vd är nöjd med utvecklingen hittills.

Vi håller budget men det kanske beror på att det är jag som har satt den, haha. Nä, men vi är nöjda. Vi har redan nu 12-13 procents direkttrafik så att vi har en organisk “brand awareness” och det efter bara en månad. Så jag är nöjd men det finns alltid grejer att skruva på.

Vad hoppas ni på inför morgondagen?

Det är ju restriktioner så när vi öppnade i Stockholm visste vi inte riktigt vad vi skulle vänta oss, men det blev jättebra. Jag sätter inga budgetar i covidtider utan nu kör vi på så får vi se. Det ska bli roligt som tusan i alla fall.

LÄS ÄVEN: Padelboom i e-handeln: "Finns inget slut på möjligheterna"

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap