Det är inte första gången som den holländska underklädesjätten Hunkemöller hamnar i trubbel hos Reklamombudsmannen. Tidigare har de åkt dit på en alldeles för lättklädd Instagram-video som RO menade var könsdiskriminerande.
LÄS ÄVEN: Hunkemöller fälls för lättklädd Instagram-video
Denna gång är det inte Sveriges Kvinnolobby som anmält Hunkemöller utan en privatperson som funnit en produkt på Hunkemoller.se. Produkten i fråga är ett par handbojor klädda i fuskpäls med tillhörande produkttext:
Vill du ha lite extra spänning i sängkammaren? Då är dessa handbojor ett säkert kort. Den mjuka fuskpälsen gör att de sitter bekvämt mot handlederna, och det ser dessutom sexigt ut! Ingår i vår spännande Private-kollektion.
Problemet är dock inte produkten i sig utan att de marknadsförs med hjälp av en nära naken kvinnorumpa, vilket anmälaren tycker är sexistiskt.
Hunkemöller Sweden AB har svarat på kritiken och man anser inte att den anmälda bilden är reklam utan endast en produktbild.
Det är inte annonsörens intention att uppröra eller förolämpa någon med bilden, det är en av flera bilder på den produkten som ingår i annonsörens mer förföriska kollektion: Private. Annonsören diskriminerar inte gällande varken kön, etnicitet, religion, eller det som beskyllts i anmälan, objektifiering av kvinnor, ska Hunkemöller ha framfört till RO.
Reklamombudsmannens opionionsnämnd börjar med att riva ner argumentet att bilden i fråga inte skulle vara reklam.
Enligt annonsören är den anmälda bilden inte reklam, utan en produktbild. Nämnden finner att bilden på produkten som marknadsförs och som har publicerats på annonsörens webbplats är marknadskommunikation och nämnden är därmed behörig att pröva denna, säger Opinionsnämnden.
Vidare pekar man dock på att en viss sexuell framstälning är motiverat i detta fall då produkten ska användas “i sexuellt syfte”. Men trots detta finner man att Hunkemöller gått en bit över gränsen.
Emellertid anser nämnden att den aktuella framställningen, med fokus på en kvinnas rumpa klädd i stringtrosor, är mer sexualiserad än vad som är motiverat. Nämnden finner mot den bakgrunden att reklamen framställer kvinnan på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande, skriver Opinionsnämnden i sitt beslut.