Modeföretaget Na-kd har lanserat en marknadsplats för second hand, Na-kd Circle, som från start finns tillgänglig på alla marknader som bolaget är verksamt på. Den nya satsningen har fått bli en del av Na-kds befintliga plattform.
Vi har investerat över 10 miljoner kronor i plattformen som är helt integrerad med Na-kds plattform, säger Anna Winde, hållbarhetschef på Na-kd, till DiDigital.
Kort och gott går konceptet ut på att man registrerar sitt Na-kd-plagg på Cirkle, eftersom inga andra varumärken tillåts i dagsläget. Sedan beskriver man varans skick och då anger Na-kd vad säljaren kommer att få för ersättning vid försäljning.
Fördelen är att kunderna inte behöver fotografera plaggen eller uppge produktinformation, säger Anna och fortsätter:
Priset är satt utifrån plaggets senaste pris, och givetvis även skicket. Men vi godkänner inga trasiga plagg eller plagg med fläckar.
Plaggen kommer att skickas direkt från säljaren till köparen i Sverige. Men på andra marknader kommer säljaren att skicka in sina plagg till Na-kd som sedan kommer att skicka dem vidare till köparen. De varor som kommer att gå via Na-kd kommer att granskas och kontrolleras så att de håller en schysst standard, men i Sverige väljer Na-kd att lita på försäljaren.
Vi litar på våra kunder. Skulle varan i enstaka fall inte hålla måttet så får kunden höra av sig till oss så löser vi det.
Den här satsningen på 10 miljoner, som Anna nämnde i början, är en del av Na-kds hållbarhetsarbete.
Vad gäller klimatfrågan så har vi satt mål på att reducera utsläppen, från bomullsfält till kund, med 50 procent till 2030 jämfört med 2020. För ett tillväxtbolag är det en jätteutmaning, säger Anna och förklarar:
För det första måste de nya plaggen tillverkas av mer hållbara material och med produktionsprocesser som har så liten påverkan som möjligt. Sedan måste plaggen vid slutet av sin livslängd återvinnas i nya produkter. Den tredje delen är använda plagg som ska finnas på marknaden så länge som möjligt, och det är här Na-kd Circle kommer in.