Nelly har nu stått ett helt kvartal på egna ben och med facit i hand har man även tagit steg framåt. Försäljningen ökade nämligen från 302 till 311 miljoner kronor under Q1, vilket motsvarar en tillväxt på 3 procent. Dessutom minskade man förlusterna från 42,5 till 15,1 miljoner kronor.
Rörelseresultatet förbättrades med 27 miljoner kronor jämfört med föregående år. Resultatförbättringen var en av effekterna av våra viktigaste strategiska initiativ, däribland relanseringen av varumärket Nelly och våra organisations- och effektiviseringsprogram. Nellys nya resa har bara börjat, skriver Kristina Lukes, vd på Nelly, i en kommentar.
En av nycklarna bakom framgångarna stavas förbättrad kostnadskontroll, enligt bolaget själva. Samtidigt har man även fått ned returgraden från 37,2 procent till 30,4 procent. Bland annat genom att ta rygg på konkurrenten Boozt och börja stänga av kunder som man tycker returnerar i för stor utsträckning.
En viktig höjdpunkt i kvartalet var vårt ökade fokus på sortimentsstyrning. Lagernivåerna sjönk 28 procent och vi hade en hög lageromsättningshastighet. Med ett kurant lager går vi framåt istället för att hantera gammalt lager, skriver Kristina Lukes och fortsätter:
Vi är också glada över att se tillväxt i leverantörsvolymer från våra närmarknader. Vidare innefattar vårt lagerhanteringsfokus även viktiga initiativ kring returer, som minskade med 7 procentenheter, främst till följd av förändrad sortiments- och landsmix, processförbättringar och blockering av kunder med ohållbart returbeteende.
Nu fortgĂĄr arbetet med att ytterligare strama upp utgifterna och samla verksamheten pĂĄ en och samma plats.
Under andra kvartalet samlar vi äntligen vår verksamhet till våra nya anläggningar i Borås. Vi välkomnar nya teammedlemmar inom datadriven försäljning och marknadsföring samt ett komplett logistikteam till vårt nya automatiserade lager. Vi välkomnar också med glädje knappt 30 medarbetare som för närvarande är anställda vid vårt lager i Falkenberg som har valt att flytta med till Borås, skriver Kristina Lukes och avslutar:
Uppbyggnaden av en ny operativ plattform baserad på vårt automatiserade lager med hög kapacitet fortskrider enligt plan och vid slutet av andra kvartalet förväntar vi oss att starta driften. Med tiden förväntar vi oss att realisera minskade leverans- och distributionskostnader, kortare leveranstider och ett förbättrat miljöavtryck.