Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Lyko rusar trots butikernas kamp: "Fortsätter att växa kraftigt"

Rickard Lyko, vd på Lyko, har 438,3 miljoner anledningar att le
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

E-handeln gav drömstart på 2021.

ANNONS

Lyko fortsätter att växa i rask takt. Under årets första kvartal rusade omsättningen från 312 till 438 miljoner kronor - en tillväxt på hela 40 procent.

Även resultatet (EBITDA) drogs med uppåt och ökade från 14,6 till 39,8 miljoner kronor.

Vår modell fortsätter att bevisa sig, vi förbättrar resultatet samtidigt som vi bibehåller en hög tillväxttakt. Online växte med 60,3 procent och totalen med 40,1 procent under första kvartalet. Nettoomsättningen uppgick till 438,3 miljoner där 88,5 procent kom från e-handeln, konstaterar Rickard Lyko, vd på Lyko, i en kommentar och fortsätter

EBIT-resultatet förbättrades väsentligt mot föregående år och uppgick i kvartalet till 19,7 miljoner. Särskilt glädjande är att EBIT-marginalen online förbättras mot föregående år 7,3 procent (1,9 procent) och ligger i linje med föregående kvartal, 7,4 procent.

Bolaget ser också en tillväxt på samtliga marknader och inte minst Norge har levererat starkt under perioden.

Vi har fortsatt en stark försäljningstillväxt i våra samtliga marknader. Försäljning i Norge fortsätter att växa kraftigt och utgjorde över 20 procent av bolagets totala omsättning under kvartalet. Försäljningen i kvartalet uppgick till 91,5 miljoner svenska kronor, säger Rickard Lyko.

Samtidigt som e-handeln rusar har butikerna haft det kämpigare med restriktionerna på plats. Lyko har tappat runt 30 procent av omsättningen i retaildelen, men man ser inte ut att ha några planer på att styra om affären till online helt och hållet.

När pandemin lättar är vi övertygade om att butikerna är ett bra komplement för att kunna vara det självklara valet för kunden och nå den marknadsposition som vi eftersträvar, säger Rickard Lyko.

Dela artikeln: