ANNONS

Klarna avslöjar kundens avtryck: "Ska inte vara en lyx"

Sebastian Siemiatkowski, vd på Klarna

Nyhet i appen.

ANNONS

Nyligen kunde vi berätta om en hållbarhetsnyhet från betaltjänsten Qliro, som gick ut på att användare av företagets app skulle få hjälp med att spåra sitt klimatavtryck. Detta genom att de skulle få information om hur stora utsläpp olika typer av konsumtion orsakar.

LÄS ÄVEN: Nya tjänsten avslöjar - så mycket släpper e-handelsköpen ut

Nu lanserar konkurrenten Klarna vad som ser ut att vara något liknande. "Från och med den 22 april kommer 90 miljoner Klarna-användare att kunna spåra klimatpåverkan av deras shopping i Klarna-appen och därmed få hjälp att förstå vilket klimatavtryck de gör när de konsumerar", skriver företaget i ett pressmeddelande.

Enligt betaljättens vd Sebastian Siemiatkowski är upplägget, som är ett samarbete med företaget Doconomy, ett logiskt nästa steg.

Med fett-, socker- och saltnivåer utmärkta på produkterna vi köper, varför skulle inte våra koldioxidutsläpp vara lika synliga? Den här typen av information ska inte vara en premiumtjänst eller en lyx, utan en grundläggande del av varje köpresa. Det är anledningen till att vi uppgraderar vår app för att ge våra kunder globalt transparent tillgång till sina klimatavtrck, säger han i ett uttalande.

Klarna går också ut med att satsningen är en del av ett större åtagande. Bolaget åtar sig att donera en procent av den senaste investeringsrundan, en andel som motsvarar 10 miljoner dollar, på att stötta initiativ som ska bidra till ett bättre klimat.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap