ANNONS

Larm om ökat stillasittande - då rusar e-handlarna mot nya rekord

Magnus Wåhlander, Harald Ennen och Hillevi Thor

"Ser en kraftig efterfrågan".

ANNONS

Sedan coronaviruset slog till har många bytt den dagliga turen till arbetsplatsen mot hemmakontoret och till följd av det missat en del av vardagsmotionen. Nyligen kom en ny studie från Mälardalens Högskola, som visade på att stillasittandet har ökat med 40 minuter per dag jämfört med innan pandemin.

Situationen känns igen av bland andra Svenska Friidrottsförbundet, som menar att många drar sig för att ge sig ut i motionsspåret även om många nu är hänvisade till hemmaträning eller träning utomhus. Ett problem är att motionslopp har fått ställas in eftersom restriktionerna innebär att folksamlingar för närvarande inte får uppgå till fler än åtta personer. Många hade behövt loppen för att hålla motivationen uppe, menar Hillevi Thor, kommunikationsansvarig på Svenska Friidrottsförbundet, som också påpekar att begränsningen leder till färre personer på träningarna.

Det är en stor frustration att inte kunna möta det potentiella behovet. Vi har svårt att se någon medlemstillströmning i vår verksamhet, säger hon till Ehandel.

Den organiserade löpträningen begränsas av reglerna men det är klart att när det finns mer tid så kan spontanrörelsen fortfarande finnas där. Det vi har diskuterat är att det finns en risk för att de som är vana löpare fortsätter att hålla igång sin träning medan de som hade behövt en extra motivation kanske tyvärr avstår, fortsätter hon.

"Fokus på hälsa och välmående"

Men samtidigt som stillasittandet ökar och Svenska Friidrottsförbundet ser en risk för att färre löptränar på grund av inställda lopp, vittnar flera e-handlare om ett växande intresse för just löpning. Dessutom märks olika löpningsinitiativ av i sociala medier, där det till exempel har pratats om så kallade runstreaks - det vill säga att springa åtminstone en kortare sträcka varje dag.

Pandemin har medfört en ännu större efterfrågan på träningssortimentet med den ökade trenden att vistas mera utomhus med fokus på hälsa och välmående. Försäljningen har under Q1 2021 mer än fördubblats på några av produktgrupperna inom kategorin, jämfört med samma period föregående år, skriver Harald Ennen, vd på Outnorth i ett mejl till redaktionen.

Intersports försäljningschef Jesper Nordin berättar för Ehandel att företaget ser ett stort intresse för utomhusträning generellt.

Running har gått fantastiskt under hela 2020 och även i början av 2021, säger han.

Under pandemin har företaget sålt en del produkter kopplade till hemmaträning, men även kläder, skor och tillbehör för utomhusträning.

Min känsla är att om det hade varit 5-10 grader under vintermånaderna, som det ju kan vara i stora delar av Sverige, så hade vi haft en rejäl peak i löpningssortimentet. Men i och med att det var snö i stora delar av landet hamnade fokuset på andra aktiviteter, som till exempel skidor.

"Många som kommit igång"

Enligt Stadium har försäljningen av varor för utomhusträning “ökat väsentligt” under årets första kvartal.

En enkel och väldigt tillgänglig träningsform är såklart löpning, men vi ser en kraftig efterfrågan inom flera segment, outdoor generellt. Försäljningen av både löparkonfektion och skor har varit fantastisk under hela Q1. Det är många som kommit igång och behöver uppdatera eller komplettera sin utrustning. Behovet att röra på sig finns där, många arbetar hemifrån och det blir en viktig del i att hantera förändringen med träning utomhus, säger Magnus Wåhlander, GM Stadium.

Men även om pandemin - kanske i kombination med ett eller annat nyårslöfte - alltså verkar ha fått fart på försäljningen av träningskläder, finns det ju ingenting som säger att de faktiskt används till att motionera i. Vi har även varit i kontakt med Daniel Mühlbach, vd för Footway group, som numera även äger Sportamore. Han ser ingen tydlig löpningstrend i försäljningen, vilket han menar brukar vara fallet under det första kvartalet.

Det kan säkert ha gått upp men utan att ha gjort någon större analys så får jag nog också säga att jag nog snarare känner en oro för stillasittandet, säger han till Ehandel.

LÄS ÄVEN: Footway växte med 100 procent: "Nya produktkategorier från förvärv"

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se