Daniella lockades till Didriksons eftersom de är ett välkänt varumärke med kvalitetsprodukter och bra värderingar. Hon rekryterades i början av 2018 för att bygga upp hela e-handeln i samband med att Litium implementerades. Fokus för e-handeln var då att bygga varumärket och sedan dess har de gått från att vara en skandinavisk aktör till att bli en global spelare. En resa Litium varit en viktig del av.
”Litium som plattform är ärligt talat bland de bästa på marknaden när det handlar om användarupplevelsen. Lätt att förstå, visuell och flexibel med ett enkelt gränssnitt”.
”Språkstödet i plattformen har varit väldigt värdefullt under de senaste åren när vi gått in på ett flertal nya marknader såsom Tyskland och UK. Expanderingen vi gjort har gått förvånansvärt snabbt tack vare Litium. I princip är det bara att ’klicka i’ ett land så är det uppe” säger Daniella.
Rollen som E-Commerce Manager har naturligtvis utvecklats under resans gång och i takt med att E-handeln tagit form. 2018 handlade det mycket om tung utveckling, design, konverteringsoptimering och att kicka igång företagets digitala marknadsföring. 2019 skalade e-handelsteamet upp och flyttade fokus till kundlojalitet och Daniella drev igenom ett projekt där lojalitetsplattformen Voyado valdes ut som leverantör.
”Litium har många funktioner för exempelvis målgrupper men med Voyado som add-on går det att förfina segmenteringen ytterligare och därigenom exempelvis skapa ännu mer personligt innehåll och anpassad kundkommunikation” berättar Daniella.
Didriksons fortsätter satsa på e-handeln som de räknar med kommer ta ännu större andelar framöver. Framgångarna efter satsningarna de gjort har inte låtit vänta på sig. E-handelsteamet har nått över 100% tillväxt flera år i rad. Den digitala tillväxten har definitivt utgjort ett skifte för företaget men de ser också värdet i sina återförsäljare. Fokus framåt är självklart att expandera till nya marknader men framförallt att utveckla affären såväl i den egna e-handeln som genom återförsäljarledet på de befintliga.
”Vi ser ett tydligt samband mellan satsningen på vår egen digitala affär och framgången hos våra återförsäljare. Det kan låta som en paradox men att vi syns digitalt betyder ju också att våra produkter synliggörs hos våra återförsäljare. Därigenom ökar efterfrågan även hos dem. Vi har fått in många nya återförsäljare och genom vår fina tillväxt är det nu vi som blir uppvaktade av dem och inte tvärtom. Ett starkt digitalt varumärke driver verkligen försäljning det har vi tydligt sett” förklarar Daniella.
Planerna för e-handel är närmast att få designen på siten mer agil för att effektivare kunna anpassa innehållet på produktsidorna. Genom expansionen har det blivit uppenbart att returerna från de nya marknaderna är betydligt fler än från de befintliga. Där blir möjligheterna att berika produkterna på rätt sätt en viktig nyckel för att komma åt problemet. Didriksons kommer arbeta med block som på redaktionella sidor även för produkterna i Litium och lägga upp längre texter, rörligt material och tydligare storleksguider i anslutning.
”Designavdelningen lägger ned otroligt mycket tid på varje plagg men sedan berikas de snabbt. Det är inte rimligt när vi satsar så mycket på digital marknadsföring. Därför kommer vi arbeta på en annan process för berikning och planering av sortimentet. Där är det så smidigt att i Litium samlas allt i ett och det gör vårt arbete i e-handelsteamet så mycket enklare” avslutar Daniella.
”Litium är en så flexibel plattform att den ger oss helt rätt stöd i dag och kommer fortsätta göra det imorgon”
Daniella Johansson, E-Commerce Manager på Didriksons.