Martin & Servera ska minska matsvinnet och breddar därför kundgruppen som kan köpa direkt från utförsäljningslistan, som tidigare var begränsad till endast e-handeln. Nu ska kunder inom stat, kommun, region och privata kedjor, vars inköpssystem kommunicerar direkt med Martin & Servera Restauranghandels affärssystem, också få åtkomst.
Genom lanseringen av den nya sajten, Rädda Mat breddar vi nu tillgängligheten så att även kunder som använder andra digitala inköpskanaler än vår e-handel kan köpa varor på utförsäljning och därmed minska matsvinnet. Det känns fantastiskt bra, säger Kristina Ossmark, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Martin & Servera, i ett pressmeddelande.
Utförsäljningslistan lanserades i e-handeln halvårsskiftet 2019 och under 2020 bidrog den till att 661 ton varor inte blev till svinn.
Vi ska halvera svinnet i vår egen verksamhet till 2025 och det här är en av många åtgärder som vi gör för att nå det målet. Kunderna är med och minskar svinnet samtidigt som de kan göra klipp på varor de ändå behöver i sin verksamhet. Det är bra både för miljön och för affärerna, säger Kristina Ossmark.
Alla varor lyckas man dock inte hitta nytt hem åt och en del av dessa doneras, berättar Martin & Servera. Under 2020 donerades 81 ton varor till lokala välgörenhetsorganisationer i Stockholm, Västerås, Umeå, Göteborg och Norrköping.