ANNONS

Pengaregn över Boozt - ökar nära 50 procent

Hermann Haraldsson, vd på Boozt

Höjer ribban för helåret.

ANNONS

I februari, när modehandlaren Boozt presenterade sina siffror för 2020, meddelade företaget att man siktar på en omsättningstillväxt på 20 till 25 procent under 2021. Men försäljningen har gått bättre än förväntat under årets första kvartal, så bolaget har bestämt sig för att sätta ribban lite högre.

LÄS ÄVEN: Boozt krossade 4 miljarder: “Vi är i en gynnsam position”

Mer exakt väntas nettoomsättningstillväxten under årets Q1 landa någonstans mellan 47 till 49 procent, med en justerad rörelsemarginal om 6 procent. En utveckling, driven av Boozt och Booztlet, som var bättre än vad företaget hade förväntat sig.

Kunderna verkar mer positiva nu när många covid-begränsningar lättar i olika delar av Norden, vilket leder till en starkare efterfrågan på mode i allmänhet, skriver Hermann Haraldsson, vd på Boozt, i ett pressmeddelande.

Nu är helårsprognosen justerad och siktet är inställt på en omsättningstillväxt om 25 till 30 procent. Även rörelsemarginalen höjs till över 5,5 procent, från över 5 procent.

Vårt momentum från 2020 har följt med in på det nya året och vi kan se att många av de nya kunderna som vi fick förra året fortsätter att handla med hög frekvens, samtidigt som våra befintliga kunder fortsätter att vara lojala, skriver Hermann Haraldsson.

Vi är mycket glada över att ha ett så starkt första kvartal och vi ser en fortsatt positiv utveckling under första halvan av april, som var den månad då vi hade allra högst tillväxt ifjol. Med allt det här känner vi oss trygga med att öka vår förväntan för 2021.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se