Den 30 april blir Laszlo Vargas sista dag som vd för Gents. Därefter kommer han istället att vara styrelseordförande för samma bolag.
Jag satt tidigare i styrelsen för Gents men för två år sedan fick jag frågan om att kliva in som vd. Nu är det dags för nästa utmaning. Jag hade en lista med saker som jag ville göra som vd, och den är jag klar med nu. Men jag vill inte lämna ett bra bolag så jag ser fram emot att fortsätta mitt arbete i styrelsen, säger han till Ehandel.
Vad var det för punkter på den listan?
Det behåller jag för mig själv, men en sak var att påbörja internationaliseringen ordentligt och det har vi lyckats med.
I somras gick Gents in i Danmark och Laszlo Varga kan nu konstatera att den danska försäljningen gått från 0,1 till 5 procent av omsättningen på elva månader. Sedan dess har Gents även intagit den tyska marknaden.
LÄS ÄVEN: E-handlaren gör succé i Danmark: "Långt över förväntan"
Tiden utgör värdet
Samtidigt har Gents som helhet ökat omsättningen med 40 procent. Utöver att företaget har expanderat internationellt har företaget också etablerat en allt större fysisk närvaro. I dag har Gents två fysiska butiker i hemstaden Helsingborg medan dotterbolaget Simplr också har två butiker i Helsingborg, samt en popup-butik i Malmö.
I maj öppnar Gents ytterligare en butik - den här gången i Malmö - där Simplr för övrigt ska husera på ovanvåningen. Laszlo Varga själv tycker att diskussionen om fysiskt och digitalt är lite uttjatad, och vill hellre prata om vikten av att ge kunden en bra upplevelse, oavsett kanal.
Jag tycker generellt att många butiker inte har levt upp till det här att ge kunden en riktigt omhuldande upplevelse. Det som är viktigt att tänka på är att i den fysiska butiken är det inte kundernas plånböcker som utgör värdet, utan det är deras tid. Och då handlar det om vad man kan ge kunden för upplevelse under den tiden.
Vår styrka har varit att ständigt sätta kunden i fokus.
"Ser fram emot nästa grej"
Han ser framåt att de fysiska butikerna kommer att fylla en viktig funktion, både för att bygga varumärket och för att driva försäljning.
Det ger både tyngd och känsla, vi visar att vi har hela spektrumet. Det är lite som att man inte bara kan ha fysiska butiker, då förväntar sig kunderna att man även har en e-handel.
Gents har nu påbörjat jakten på en ny vd och planen är att grundaren Jenny Rydhström går in som ny vd om det dröjer tills Laszlo Vargas ersättare kan påbörja sin nya tjänst. På det stora hela är det "business as usual", som Laszlo Varga uttrycker det.
Och vad den avgående vd:n ska hitta på härnäst, utöver att sitta i styrelsen hos Gents, återstår att se.
Jag ser fram emot nästa grej, så kan vi säga, avslutar Laszlo Varga.
LÄS ÄVEN: E-handlarens bästa år hittills - slår 60 miljoner och intar jättemarknad