Returerna pekas ofta ut som ett hållbarhetsproblem i e-handeln och nyligen kunde vi berätta om ny forskning som visar att det inte lönar sig ekonomiskt att erbjuda fria returer, åtminstone inte på kort sikt.
LÄS ÄVEN: Ny e-handelsforskning avslöjar: "Fria returer lönar sig inte ekonomiskt"
I samma veva gick ett antal ledande e-handelsföretag ut och berättade att de tog betalt för returer, av både lönsamhets- och hållbarhetsskäl.
LÄS ÄVEN: E-handelsjättarna som tar betalt för returer: "Det ger resultat"
Men nu lanseras en helt ny tjänst som säger sig göra returerna hållbara. Bakom tjänsten står den tekniska plattformen Turnr och leveransnätveket Premo, som tillsammans räknar med att kunna minska returtransporterna med 95 procent. Tanken är att e-handlarens vara vid retur ska gå en så kort sträcka som möjligt ut till en ny kund och inte skickas på långa transportresor i onödan.
Vi ser detta som ett fantastiskt samarbete. Premos befintliga distributionsnät för morgontidningarna med möjlighet att plocka upp och distribuera paket i samma vända spar tid, pengar och avlastar miljön. Detta löser en av utmaningarna som många last-mile-delivery-företag brottas med, säger Daniel Mattebo, en av grundarna till Turnr, i ett pressmeddelande.
Det är med stolthet som Premos tidningsbud fortsätter göra nytta; både vad gäller bekvämligheten med hemleveranser men också att vår distribution är skonsam ur ett klimatperspektiv. Att vi nu även inkluderar en plattform som hanterar returer är ytterligare ett logiskt steg för våra cirkulära tjänster, tillägger Ricard Bring Tellander, försäljnings- och marknadschef på Premo.
Turnr grundades 2020 med ambitionen att göra e-handeln mer cirkulär. Via företagets plattform ska e-handlaren kunna hitta en ny köpare som bor i närheten av den returnerande kunden. Premo ägs av Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet och ansvarar för distributionen av morgontidningar i Storstockholm. Sedan en tid tillbaka arbetar Premo även med hemleveranser inom e-handeln.