ANNONS

Vismas stora e-handelsplan: "Vi tror på entreprenörsandan"

Carola med kollegorna Kristian (Viskan) och Jonte (Wikinggruppen)

Uppköpskalaset fortsätter.

ANNONS

Miljardbolaget Visma äter upp den ena e-handelsleverantören efter den andra. Förra året köpte man upp Specter och innan dess e-handelsleverantören Wikinggruppen. Man har även lagt vantarna på plattformen Mystore och NYCE Solutions, specialist på lager, samt Magento-konsulten Trollweb.

LÄS ÄVEN: Visma köper upp Viskan: “Ger oss mer muskler“

I går meddelade Visma att de även köper den svenska e-handelsleverantören Viskan. Samtidigt klargörs det ofta att förvärven ska drivas vidare som egna enheter, vilket är fallet med Viskan och Wikinggruppen, som nyligen slogs ihop med Visma.

Wikinggruppen kommer jobba precis som tidigare under eget varumärke med samma personal, berättade bland annat grundaren Jonte Bergman för Ehandel.

“E-handeln kommer att öka som renodlad business”

Vi kände att det var dags att få lite mer information om alla dessa uppköpt av Visma och vi vände oss till Carola Lissel som är vd på Visma Software, den enhet inom Visma där bland annat Wikinggruppen och Viskan hamnar under.

Vad är den stora planen med dessa uppköp?

Vi tror på att e-handeln kommer att öka både som renodlad business men också som ett komplement i flera olika branscher. Vi har en stark bakgrund inom ERP och menar att kombinationen med vass logistik från ERP-lösningarna ihop med e-handel är något som fler och fler kunder efterfrågar. I dag vill de inte heller göra avkall på bra stöd för ekonomi och rapportering, även om e-handeln är central, säger Carola Lissel till Ehandel och tillägger:

Om man delar marknaden både i olika länder och olika segment utifrån storlek och styrkor så har vi nog inte så många krockar mellan de bolag som nu finns inom Visma inom e-handel.

Vi frågade även Carola Lissel hur Visma försöker att skapa synergieffekter mellan de olika bolagen.

Detta är en viktig del i strategin. Det självklara är kanske de olika partner som levererar tjänster inom betal- och leveransområdet. Som en helhet blir vi en riktigt intressant aktör för dem. Men också inom innovation och nya smarta lösningar som kan delas mellan bolagen och som då kommer fler kunder till nytta till en lägre utvecklingskostnad.

"Varje bolag har sina egna styrkor"

Det ska även finnas viktiga synergier inom betalningar, meddelar Carola.

Fakturor och betalningar är Visma riktigt bra på och ligger i absolut framkant när det gäller digitalisering, automatisering och robotics.

Har ni något speciellt mål med uppköpen eller letar ni konstant efter nya förvärvskandidater inom e-handelssfären?

Vi vet att vi är mer framgångsrika och får nöjdare kunder när vi är starka inom ett område eller ett segment. Vi kan investera mer om vi kan få leverera till fler användare, säger Carola Lissel och fortsätter:

Samtidigt så tror vi på entreprenörsandan i dessa bolag och på att bevara den. Varje bolag har sina egna styrkor och målgrupper - men kan ändå använda vissa gemensamma lösningar. När ett bra bolag dyker upp som passar in hos Visma så vill vi gärna ta en dialog om en eventuell gemensam framtid.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se