Efter tio år som influencer lade Linn Herbertsson sin blogg och Instagram åt sidan och startade upp sin e-handelsraket - Organista. Det var i mars 2019 som den nischade nätbutiken slog upp dörrarna till Linns organiseringsprodukter, och under 2020 slog företaget två miljoner kronor.
Trots pandemin och det faktum att vi mestadels säljer reseprodukter, så lyckades vi mer än dubbla omsättningen i fjol. Vi ökade med hela 137 procent och gick med vinst. Det känns helt fantastiskt roligt att vi har klarat oss så bra genom den här pandemin, säger Linn till Ehandel.
LÄS ÄVEN: Influencer blev e-handlare – ökar 200 procent varje månad
Som för många andra inleddes 2020 med med höga ambitioner, men när coronaviruset sakta började ta över samhället och restriktioner infördes började försäljningen att dala.
I mars stannade försäljningen nästan helt. Vi kunde knappt annonsera eftersom allt som hade med resor att göra helt plötsligt var tabu. Då trodde jag knappt att vi skulle lyckas omsätta mer än vi gjorde under 2019, men intresset för organisering började att ta fart samtidigt som e-handeln fick sig en ordentlig skjuts, säger Linn.
Så vad gjorde ni för att öka försäljningen?
Vi ändrade snabbt om i vår kommunikation och visade hur man även kan använda våra produkter hemma under pandemin, svarar Linn och fortsätter:
Vi hade flyt som hade Sverige som största marknad eftersom vi inte har haft lockdowns på samma sätt här. Så när svenskarna började röra på sig lite från och med maj igen så gick vår försäljning stadigt uppåt. Vi gjorde ett par väldigt lyckade aktiveringar under sommaren och tidig höst också, som resulterade i helt fantastisk försäljning - även under Black Week och julhandeln.
När det vänder igen kommer vi vara mer redo än någonsin. Vi har mycket nyheter på gång och märker en stadig efterfrågan på våra nuvarande produkter trots fortsatta restriktioner.
En av de saker som ska göras efter pandemin är att satsa mer på internationell försäljning. När Ehandel pratade med Linn om Organista i fjol berättade grundaren att man från start har haft kunder från nästan alla världens hörn. Så den efterfrågan ska bolaget satsa på att möta härnäst.
Det var jättekul att få testa att sälja lite mer internationellt, men den försäljningen upphörde tyvärr med Covid-19. Planen är dock att återuppta detta igen så fort allting kommer igång, vilket inte borde dröja länga nu. Då kommer vi att börja i Skandinavien och Europa.
Funderar du på att plocka in kapital?
Jag ”dejtar" faktiskt ett par potentiella dröminvesterare just nu, så vi får se om det blir något giftermål. Men intresset har varit över förväntan! Jag är dock mån om att hitta en 'perfect match' och tar gärna emot förfrågningar från intressenter.
Mina visioner för Organista är enorma och jag vill hitta någon som delar dessa och ser vilken fantastisk potential bolaget har. Det här är bara början!
Vad blir 2021:s stora fokus?
Jag håller på för fullt med produktutveckling och förbättringar i alla led! Vi kommer att lansera flera nya produktkategorier under året och siktar på att mångdubbla omsättningen, avslutar Linn Herbertsson.