H&M:s omsättning rasar rejält efter fortsatta restriktioner. Omsättningen dök med 21 procent, mätt i lokala valutor, och uppgick till 40 miljarder kronor under det första kvartalet.
Även resultatet störtdök och landade på rött, minus 1,4 miljarder kronor, att jämföra med plus 2,5 miljarder motsvarande period förra året.
Även om mycket fortfarande handlar om att hantera de negativa effekterna av återkommande butiksstängningar, är det tydligt att kunderna uppskattar vårt erbjudande. När marknader har tillåtits öppna har butiks-försäljningen tagit fart samtidigt som onlineförsäljningen fortsatt att utvecklas mycket bra, skriver Helena Helmersson, vd på H&M, i sin kommentar.
Samtidigt är H&M indragna i en uppmärksammad konflikt i Kina, där företaget blockerats i e-handeln och vissa butiker bommats igen av fastighetsägarna. På sin hemsida skriver man att man gör allt för att hantera utmaningarna och "hitta en väg framåt".
Kina är en en väldigt viktig marknad för oss och vårt långvariga engagemang är fortsatt starkt, skriver man och fortsätter:
Vi är måna om att återvinna tilliten och förtroendet hos våra kunder, kollegor och affärspartner i Kina.
Men i rapporten och vd-kommentaren väljer man att fokusera helt på de senaste siffrorna och det rådande läget i omvärlden.
Samtidigt som vi är ödmjuka inför den osäkerhet som fortsatt råder på grund av pandemin, är det fantastiskt roligt att se det stora intresset för våra kollektioner. Med ett väl positionerat kunderbjudande fortsätter vi vårt förändringsarbete med full kraft för att skapa långsiktig, hållbar och lönsam tillväxt för H&M-gruppen, skriver Helena Helmersson.
H&M meddelar också att man, via franchise, lanserat e-handel i Qatar. Ett land som nyligen fått hård kritik då över 6000 arbetare uppges ha dött i samband med förberedelserna för fotbolls-VM.