ANNONS

Norska aktören utmanar svenska betalbolagen: "Står väl rustade"

Daro Navaratnam, vd, och Magnus Gleditsch, Growth Manager på Dintero.

"Gick över all förväntan".

ANNONS

Dintero, marknadsplatsen för olika betalningslösningar, grundades i Norge 2017. Efter en nyemission som inbringade 10 miljoner norska kronor står det nu klart att bolaget värderas till 200 miljoner norska kronor.

Det gick över all förväntan och rundan blev övertecknad nästan med en gång, säger Daro Navaratnam, grundare och vd på Dintero, i ett pressmeddelande.

Bolaget tog även in 10 miljoner i slutet på förra året och har nu alltså en stridskassa på 20 miljoner för att ta sig vidare ut i Norden och Europa. Man har nyligen lanserat på den svenska marknaden där en större satsning är att vänta. Konkurrensen är hård, men Dintero räds inte utmaningarna.

Vi står mycket väl rustade för ytterligare tillväxt utanför Norge. Vi har redan ett otroligt starkt team och rekryterar dessutom aktivt. Det kommer att påskynda utvecklingen av nya, smarta lösningar, som vi kommer lansera längs vägen, säger Daro Navaratnam.

Dinteros usp är alltså att man är en marknadsplats för olika betallösningar, som exempelvis Visa, Mastercard, Vipps och Swish. Men också för faktura- och delbetalningslösningar.

En av investerarna som klev in i december är Schibsted-koncernen, som då köpte på sig en mindre ägarandel på 1,57 procent. Nu ökar man sin befintliga andel.

Vi är relativt nya ägare i Dintero, men det har varit, och är, fantastiskt att följa företaget och att få vara en del av den tillväxten de nu går igenom, säger Mats Staugaard, Investment Manager, på Schibstedt Growth.

Nils Lund
nils@ehandel.se