Nyheten att lågpriskedjan Costco Wholesale kommer till Sverige hösten 2022 fick stort genomslag under förra veckan. Vi har pratat med såväl HUI:s vice-vd, Emma Hernell om varför kedjan väljer att slå sig ned i Sverige härnäst som Gekås vd Patrik Levin om förväntningarna på den amerikanska konkurrenten.
Costco är mycket glada över att kunna erbjuda vårt koncept med medlemskap till Täby och den bredare marknaden i hela Stockholmsregionen inom en snar framtid. Vi kommer att erbjuda konsumenterna ett brett utbud av kvalitetsprodukter och tjänster till låga priser, sade Costco själva i samband med lanseringen.
Men vad har de egentligen för planer för den svenska marknaden? Det vi vet är att man börjar med ett varuhus på handelsplatsen Arninge i Täby. Jan Trophi, vd för fastighetsägaren Trophi, meddelade samtidigt att han är övertygad om att detta är början på en nordisk expansion för varuhuskedjan.
LÄS ÄVEN: Experten: Därför vill amerikanska jättarna in i Sverige: "Stark trend"
Om så är fallet är dock lite oklart. Vi ställde nämligen frågan till Costco vad deras långsiktiga planer är här och om de även kommer att lansera e-handel i samband med etableringen. Svaret vi fick tyder på att de själva inte riktigt vet heller i dagsläget och att de börjar med att testa marknaden här, något även Emma Hernell var inne på i vår intervju.
Vi är väldigt tidigt i vår planeringsprocess och har inga kommentarer i dagsläget, säger James P Murphy, Excecutive Vice President och COO för den internationella avdelningen på Costco Wholesale, till Ehandel.
Exakt hur man ska ta upp kampen med redan etablerade aktörer som ÖoB, Rusta, Dollarstore och Gekås verkar alltså inte helt färdigt än. Så det verkar initialt inte finnas någon anledning till alltför stor oro inför den nya konkurrenten.
LÄS ÄVEN: Gekås vd om Costcos intåg: "Kommer ta en del av marknaden"