Den brittiska e-handlaren hade byggt upp ett framgångsrikt företag och importerade mobiltillbehör som sen såldes på Amazon. Helt utan förvarning valde Amazon att stänga ner verksamheten, och företagets ägare står nu i stort sett utan någon inkomst överhuvudtaget.
– Vi omsätter 10 gånger så mycket på Amazon som vi gör på eBay. Under en natt drog de undan mattan under våra fötter, säger den berörde e-handlaren.
När de kom till kontoret en morgon låg det alltså ett mail i inkorgen från Amazon som hävdade att deras konto var knutet till ett annat Amazon-konto.
– Jag var inte alls oroad över det eftersom vi bara haft ett konto hos Amazon. Vi har 100 procent positiv feedback från kunderna och vår genomsnittliga svarstid är knappt 5 timmar, vi har heller aldrig haft en ”A-to-z” fordran mot oss, säger e-handlaren.
Svarar endast via mail
De skickade Amazon all den information som de begärt och var säkra på att beställningarna skulle börja trilla in igen. Så blev det inte, istället kom ett nytt bakslag.
– Jag fick mitt livs chock när Amazon svarade att de granskat vårt konto och tillämpat en permanent avstängning. Om vi startade ett nytt konto skulle det stängas ner omedelbart, de frös också alla pengarna på vårt konto under 90 dagar.
De försökte kontakta Amazon via telefon men till svar att de endast sköter den här typen av ärenden via mail, och att deras beslut var slutgiltigt.
– Jag är otroligt besviken på hur Amazon har hanterat det här. De har stängt ner vår verksamhet under natten och vi har inte gjort något fel över huvudtaget, säger e-handlaren.
Tyvärr är det här något som händer med jämna mellanrum. E-handel kan vara en oförutsägbar bransch, oavsett om man säljer från en egen sida, eller via marknadsplatser som Amazon eller eBay.
Flera intäktsströmmar
Det kan helt enkelt vara en bra idé att följa det gamla ordspråket, lägg inte alla ägg samma korg. Särskilt inte om man enbart säljer på en marknadsplats som Amazon eller eBay som helt plötsligt kan välja att stänga ner en e-handlare som i exemplet ovan. Nu har vi inte all information som Amazon har grundat sitt beslut på, men enligt butiksinnehavaren själv verkar det vara på helt felaktiga grunder.
Har man en butik på Amazon som går bra kan det alltså vara en lyckad idé att försöka överföra det konceptet och även sälja på eBay eller andra liknande sajter. I Sverige kan man till exempel sälja via kanaler som Tradera, Fyndiq och Blocket, att komplettera sin e-handel med sajter som dessa har blivit allt vanligare i Sverige.
Som företagare är det inte heller helt fel att skydda sin inkomst och försöka ha så många intäktsströmmar som möjligt. Skulle en falla bort kan man förhoppningsvis ändå hålla sig flytande.
Förutom det finns det fler fördelar med att sälja på mer än ett ställe. Större och mer varierande kundkrets, att synas på flera ställen kan ge ökad trovärdighet och förhoppningsvis ger det också ökade vinster. Visst innebär det mer jobb men det kan det vara värt om det betyder större inkomster, och framförallt kanske det gör att man slipper mardrömsscenariot ovan.