SVT: Mycket intressant och bra Vetenskapens värld som i en hel timme tar upp E-handeln under första halvan av programmet och sedan utmaningen för modeindustrin att ställa om till mer hållbar utveckling i den andra halvan.
Vogue Business: Re-sale bolaget Thredup som jag flera gånger har tagit upp i olika sammanhang har gått publikt. Bra artikel och som även beskriver svårigheterna att lyckas med sin cirkulära e-handelsstrategi.
“Brands want to play in resale, but it’s hard to enable resale at scale and to make the unit economics work at a lower price point,” says Ainslee Withey, managing director at Barclays Investment Bank, which was an underwriter in Thredup’s IPO. Among the tech challenges are the ability to predict the ideal resale price, the ability to automate the onboarding of unique and unpredictable inventory and the ability to make personalised recommendations from so many unique items. Thus, she says, “There is an obvious partnership opportunity with resale technology platforms. And once they get to a certain scale, they can grow exponentially.”
E-handelsstaden: Nu har E-handelsstaden Borås lagt upp föreläsningarna från E-handelsdagen. Första paret ut är Ted Boman CEO Gina Tricot och tillika ny ordförande i föreningen e-handelsstaden, Lyssna in vem han är och vilken vision han har. Sedan huvudnumret; den välbekanta retailforskaren Malin Sundström som berättar om sitt senaste forskningsprojekt: Stadens organisering "Urban Change" Någonting för alla näringslivschefer att lyssna in på.
https://www.youtube.com/watch?v=o7JmaXhAGdM&t=8s
Campaign: Klarna går verkligen all in i US. Denna gång med Lady Gaga. “We want to form an engaging platform together with our consumers and open up a space for creators and entrepreneurs,” Sandström said. “It’s about, ‘Can we stand out in our industry? Can we start creating experiences that are differentiating [from our competitors]?’ It’s much more about the brand values rather than KPIs.” Säger Klarnas David Sandström.
Progressive Grocer: Artikeln tar upp 4 viktiga saker som krävs för att sätta upp en egen dagligvaruhandel på nätet. Jag tycker alla 4 passar in på vilken retailkedja som helst.
- Commit to a digital strategy
- Choose partners för compatibility and scaleibility
- Define multi-channel business metrics
- Crawl...Walk...Then run
Fast Company: Det började skrivas lite om "Ghost Kitchen" under 2020 men har vad jag vet inte tagit fart i Sverige ännu (förutom Curb https://www.uktech.news/news/stockholm-based-dark-kitchen-startup-is-developing-worlds-largest-virtual-food-court-nets-2-9m-20201210 )men en lite kul artikel är detta om hur "The Tesla of Chicken" försäljning exploderade tack vare Ghost Kitchen strategin.
https://www.fastcompany.com/90618249/nuggs-tesla-chicken-ludicrous-growth-ghost-kitchens-simulate
Retail Dive: Youtube testar "Product Detection" i sina videor för underlätta och uppmuntra köp av produkter influencers rekommenderar.
https://www.retaildive.com/news/youtube-tests-product-detection-in-videos/597226/
Allt för idag, vi ses imorgon.
Arne