Odd Molly säljer modedelen av bolaget till We Are Spin Dye (WRSD). I köpet ingår såväl modevarumärket Odd Molly som second hand-plattformen Used By.
Odd Mollys modeverksamhet tillför WRSD starka hållbara varumärken med högkvalitativa produkter samt även kompetens och erfarenhet inom såväl digital försäljning som livscykelhantering. Genom förvärvet tar vi första steget i skapandet av inte bara en ny koncern med hållbarhetsfokus utan även ett nytt ekosystem – där vi förenar hållbara produkter med innovativ teknik och nya affärsmodeller, säger Christian Rasmussen, styrelseordförande för WRSD, i ett pressmeddelande.
Köpeskillingen uppgår till 166 miljoner kronor och betalning sker med 7 769 718 nyemitterade aktier i WRSD.
I och med förvärvet passar även WRSD på att byta namn till Nordic Fashion Tech Group (NFTG). Fokus för koncernen kommer att ligga dels på att utveckla befintliga innehav, men också på att växa både genom förvärv och investeringar.
Vi bedömer att tiden för denna typ av verksamheter är nu och att vi kan utnyttja marknadskonsolideringen till att skapa en stark internationell plattform med hållbarhetsfokus som driver, investerar i samt förvärvar bolag med klimatsmarta affärsmodeller och innovativa digitala lösningar, säger Christian Rasmussen.
"Finansiell flexibilitet"
Odd Molly som på senare tid övergått till syssla allt mer med fastigheter väljer nu alltså att satsa helhjärtat på det benet.
Renodlingen gör att verksamheten blir jämförbar med andra fastighetsbolag, ger oss finansiell flexibilitet samt förbättrar bolagets finansieringsvillkor på kapitalmarknaden. Vi bedömer att transaktionen med WRSD och renodlingen av koncernen är det bästa för de båda verksamheterna, ägarna och de anställda på såväl kort som lång sikt, säger Patrik Tillman, styrelseordförande Odd Molly International AB.