ANNONS

Kinesisk e-handelsraket & DIY handlare på väg att bli The everything store

Veckans sista spaning riktar strålkastaren både åt öst och väst

ANNONS

 

WSJ: Har ni hört talas om https://en.pinduoduo.com/? Kinas snabbast växande e-handelsföretag och som nu tar rejäla marknadsandelar. Nedan klippte jag ut ett citat ur artikeln som tyvärr ligger bakom betalvägg (lägger ändå med länken till artikeln).https://www.wsj.com/articles/how-pinduoduo-beat-alibaba-to-become-chinas-top-shopping-site-11616232601

"Pitching itself as an online blend of Costco and Disney, or a combination of value-based shopping and light entertainment, Pinduoduo has spearheaded China’s adoption of social e-commerce, a new incarnation of online consumption that combines shopping with social media and effectively turns shopping into a game.

On a platform designed to offer the digital equivalent of a stroll through a mall, users typically browse without having a particular purchase in mind".

Mer intressant läsning i WSJ

WSJ:"Rents based on percentage of sales leave room för interpretation as line between online and store sales blurs" Skriver WSJ. Den här diskussionen komme nog att accelerera även i Sverige.

https://www.wsj.com/articles/retailers-and-landlords-clash-over-what-counts-as-a-sale-11616587201?mod=hp_lead_pos11

Forbes: Att rating & reviews  är viktigt och i synnerhet när man säljer via Amazon, men också att det förekommer en otrolig mängd fake reviews och att Amazon försöker på olika sätt  komma tillrätta med problemet.

Här kommer en intressant artikel i ämnet https://www.forbes.com/sites/kirimasters/2021/03/22/a-short-history-of-amazons-product-review-ecosystem/?sh=660e14c82b86

@RetailRobGarf Salesforce: "The benefits of #AI for retail extend beyond efficiency to better customer engagement, experiences, #loyalty and more."

Se gårdagens spaning där jag skriver om Sas Institutes program för att lära sig mer i ämnet.

CNBC: Både Lowe´s och Home Depot är två företag som jag följer noga och som kan jämföras med Hornbach och Bauhaus i Sverige. Nu breddar både Lowe´s och Hoime Depot sina sortiment på grund av att de fortsatt tror på "Staycation" alltså att vi kommer att "hemestra" mer även framöver. Dessa stora varuhus blir mer eller mindre likt Amazon "The everything store"

https://www.cnbc.com/2021/03/25/lowes-seeks-to-stretch-pandemic-stay-at-home-gains-into-spring.html?__source=sharebar|twitter&par=sharebar

Home Depot satsar även på Livestreaming för att knyta sina kunder närmare. https://www.homedepot.com/workshops/#change_store

Klockan 15 idag kör vi eTalk på Clubhouse igen, jag hoppas vi hörs då.

https://www.joinclubhouse.com/event/xoa66re6

Trevlig helg och vi ses på måndag igen.

Arne

 

Arne Andersson
arne@ehandel.se