ANNONS

Soft Goat fyller tio år - firar med rekordtillväxt och 60 miljoner

Stephanie Bergström, medgrundare på Soft Goat

Ökade starkt i pandemin.

ANNONS

Många e-handlare kan se tillbaka på ett starkt år med stora säljframgångar. Soft Goat, som säljer kashmirkläder under eget varumärke, är inget undantag. Under 2020 ökade företaget sin försäljning med 29 procent, vilket innebar att man kom upp i nära 60 miljoner kronor. Samtidigt mer än dubblades trafiken till företagets sajt.

Resultatet för året uppgick till 7,1 miljoner kronor. Ett rejält kliv uppåt från de 0,8 miljoner som uppnåddes året innan.

Den positiva ökningen förklaras främst av en framgångsrik produktutveckling, lyckade kampanjer i sociala medier samt framgångsrika influencer-samarbeten. Pandemin ledde som bekant till att den redan växande näthandeln fick en extra skjuts, och detta hade en positiv inverkan även på Soft Goats försäljning. Försäljningen i den fysiska butiken försämrades något under våren, men stärktes sedan under hösten för att slutligen landa på en nivå fullt jämförbar med tidigare år, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Utöver pandemin har företagets internationella fokus gjort sitt till.

Ökningen beror absolut till viss del på pandemin, folk som inte tidigare har varit vana e-handelskonsumenter har mer eller mindre tvingats bli det. Men en stor del av ökningen beror också på att vi växer på externa marknader så som Norge, Finland och Tyskland, säger medgrundaren Stephanie Bergström till Ehandel.

Hur har det allt starkare fokuset på hållbarhet påverkat er affär?

Vad det gäller hållbarhetsfrågor så har vi en kundgrupp som är genuint intresserad av hela vår produktionskedja och vi är så transparanta som vi bara kan, det tror jag gör att kunderna känner sig trygga att handla hos oss.

Soft Goat grundades 2011 och fyller alltså tio år i år. Strategin har hela tiden varit att köpa in plagg direkt från producenterna för att på så sätt kunna hålla låga priser ut mot konsumenterna. Utöver e-handeln driver företaget en fysisk butik i Stockholm.

LÄS ÄVEN: Kashmir-handlare på nätet testar lyckan med fysisk butik

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se