ANNONS

Amazon Primes explosiva utveckling & danska konsumenter älskar e-handel

Vikten av analys för att möte jättar som Amazon mm

ANNONS

Dansk Ehrverv: 9 av 10 danska konsumenter säger att e-handlarna har hjälpt dem genom krisen. Intressant undersökning Dansk Ehrverv har gjort. Mycket läsvärd och en likande svensk underökning vore önskvärd.

https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/9-ud-af-10-forbrugere-netbutikkerne-har-hjulpet-os-gennem-krisen/?_cldee=YXJuZS5iLmFuZGVyc3NvbkBwb3N0ZW4uc2U%3d&recipientid=contact-fa16be3df68beb11818d00155d02000e-ac8e442acd414b218f2906874c72c422&esid=1a2064f9-9f8c-eb11-818d-00155d02000e

eMarketer: Att leveranssätten skiljer sig stort åt i olika länder visar inte minst det här från eMarketer. "Click & Collect" är inte det mest populära hos tyska konsumenter.

https://www.emarketer.com/content/click-and-collect-adoption-germany-remains-low-glimpses-of-growth-emerging?ecid=NL1014

Mer intressanta fakta från eMarketer: Frictionless stores of the future will land and expand.

Modern retail: Amazon integrerar Amazon music mer och mer till sin produktplattform. Till skillnad mot Spotify där konsumenten länkas vidare till tredje part om man vill köpa produkter från en viss artist så behåller Amazon kunden i sitt ecosystem. Resultat: Mindre friktion och en enklare köpresa.

https://www.modernretail.co/platforms/why-amazon-music-is-making-a-merch-push/?utm_campaign=mrdis&utm_medium=email&utm_source=mrdaily&utm_content=032421

Hållbar E-handel: Missa inte att få lyssna till Charlotta Szczepanowski, chef för hållbarhet och kvalitet på Coop Sverige. Hon är riktigt bra.

https://www.hallbarehandel.org/hallbar-ehandel-event/

På tal om hållbar e-handel, så kom detta upp i mitt Twitterflöde nyss. Boken "Cirkulära materialflöden i praktiken" presenteras i PO Arnäs Logistikpod

https://logistikpodden.libsyn.com/tema-logistikbcker-leena-kossila-cirkulra-materialflden-i-praktiken

Scot Wingo: "Top Amazon analyst Blackledge has interesting report today. Highlights: o They estimate Prime members now 186m (global)" 

Helt sanslös utveckling på Prime medlemskap under pandemin. En del tror att Amazon kommer att introducera Primeprogrammet i Sverige i höst men jag är tveksam. Just nu kör Amazon tung kampanj för Prime video i Sverige men det ingår normalt i Primemedlemskapet så jag ser ingen anledning till att de redan nu skulle börja promota Prime.

För att förstå storleken på 180 miljoner prime medlemskap kommer här en kommentar till Scot Wingo från en som kallar sig Wall Street West Coast:

"Almost 200M Prime memberships, which actually means there are 400-600M people shopping with Prime globally (surveys say between 2-3 people shop per membership.)

Jag har legat ganska lågt när det gäller Amazonföreläsningar sedan de lanserade i Sverige men börjar bli lite sugen att ta upp det lite mer aktivt igen. Kan inte sluta fascineras av bolaget och dess möjligheter för Svenska handlare på andra marknader än Sverige.

Euromonitor: Intressant läsning om var Retail planerar att göra sina investeringar i. Jag noterar speciellt "improved consumer insights and analytics" investeringar de närmaste 12 månaderna.

https://blog.euromonitor.com/where-retailers-and-brands-should-make-tech-investments/

Igår hade jag förmånen att ha ett möte med Sas Institute om just det här. Sas har ett super intressant program som heter Analytics Value Training AVT.  Jag har engagerat mig  i det här eftersom jag tror det saknas både kunskap och kompetens i ämnet hos många handlare. Jag och Stefan Borensjö från Sas Institute sitter nu och filar på ett program för Retail/e-handlare som är tänkt att starta i i höst. Är ni intresserade (vilket ni borde vara) så hör av er.

https://www.sas.com/en_gb/training/programs/analytics-value-training.html

Allt för idag. Ha en fortsatt bra onsdag så hörs vi imorgon igen.

Arne

 

 

 

 

 

Arne Andersson
arne@ehandel.se