I början av 2018 bekräftade den japanska H&M-konkurrenten Uniqlo att man kommer att kliva in på den svenska marknaden, och nu ska kedjan öppna sin tredje fysiska butik i Sverige. Modejätten driver en svensk webbutik sedan tidigare.
LÄS ÄVEN: Efter raset – här vänder det för H&M-utmanaren
De två redan existerande butikerna ligger i Stockholm samt i Solna, och nu laddar Uniqlo för lansering i Göteborg. Öppningen planeras till den 23 april och den färska butiken kommer att vara 1000 kvadratmeter stor fördelat på två plan.
Men det är inte allt. Samtidigt som kedjan planerar sin tredje butik, har man lanserat en digital träningsklubb "för att motivera fler till rörelse" men även för att kunna visa upp sin träningskollektion på ett nytt sätt. Det rapporterar Resumé.
Sällan har det varit viktigare att motivera människor att hålla sig aktiva och friska. Uniqlos LifeWear-filosofi handlar om att förbättra vardagen och livet för människor. Den här kampanjen är ett tydligt exempel på det, säger Sara Ölmebäck, marknadschef för Uniqlo i Skandinavien.
Uniqlo är en av huvudsponsorerna till OS i Tokyo, som äger rum om bara några månader. Därav kedjans sportfokus.
Träningsklubben har fått namnet Uniqlo Active Club och finns att hitta via kedjans e-handel. De som har fått fronta Uniqlos kampanjfilmer är svenska olympiska och paralympiska atleter. Mer exakt är det en serie med sex träningsfilmer med simmerskan Lina Watz, brottarna Alex Kessidis och Sofia Mattsson, seglaren Fredrik Bergström och tidigare landslagsstjärnan i fotboll Lotta Schelin.