Sponsrat Innehåll

Varje CIOs prio 2021- för att driva försäljning

Rapporter rörande IT-frågor i efterdyningarna av år 2020 verkar alla visa samma sak: IT och dess förmåga att driva försäljning och främja företags digitala transformation är av större vikt än någonsin. 

CIO:ers inflytande har ökat, deras förhållande till den verkställande direktören har stärkts och efterfrågan på nya och digitala tjänster mot kunder och medarbetare blir högre för varje dag som går. Samtidigt behöver IT-avdelningar hålla koll på den tekniska skuld som ackumulerats av snabb serviceutveckling de senaste åren och svara på ständigt ökande cybersäkerhetshot.

Faktum är att CIO:er idag har mycket på sitt bord - men frågan är vad som bör vara “the north star metric”, huvudfokuset som styr de långsiktiga målen. När företagens intäkter blir mer och mer beroende av IT, är utan tvekan en av de viktigaste fokuspunkterna för en CIO idag digital försäljning.

Påskynda utvecklingen av digitala kundfokuserade lösningar

Gartner menar att företag bör förflytta sig online tillsammans med sina kunder och att 2021 är året att investera i kundfokuserade lösningar och teknik. Detta är dock inte någon ny trend, företag har gjort det sedan länge. Hastigheten hard dock ökat enormt och detta kräver att utvecklingen inte bara sker med agila arbetsmetoder utan också mäts i snabba feedback-loops och i affärsmässiga termer. Ju bättre en CIO presterar för affärssidan, desto mer efterfrågas (detta går såklart åt båda håll).

IT och försäljning bör ha gemensamma mål

2021 måste IT och affär komma tillsammans och arbeta än närmare, speciellt för att bygga den digitala kundresan tillsammans med IT, försäljning och marknadsföring. Målen måste vara samstämmiga: 1) sälja mer och generera mer intäkter samt 2) sälja bättre. Båda dessa mål bör vara huvudfokus för en CIO idag.

Sälj mer, sälj bättre - med data

Att sälja mer innebär att fokus på att växa verksamheten med digital försäljning och growth hacking (eller med andra ord; datadrivna utvecklingsmetoder) bör vara på varje CIOs agenda. Att sälja bättre i sin tur kräver att vi nyttjar data så mycket som möjligt och att vi ständigt hittar nya möjligheter att tillämpa datat och insikterna på för bättre automatisering, personalisering och kundservice. 

Var redo att leverera digital försäljningsutveckling

CIO:er behöver fortfarande fokusera på de grundläggande funktioner som möjliggör verksamheten och skyddar de digitala aspekterna av den. IT-systemens kärnlager bör skyddas och IT-teamens backlog kan inte överösas varje vecka när någon, oavsett funktion, har en ny idé. Detta får dock inte hindra verksamheten från att göra snabba experiment och iterationer för att stegvis förbättra kundresan.

Ledare inom IT, försäljning och marknadsföring måste alla möjliggöra en hög hastighet genom att bygga en funktion för digital försäljningsutveckling där varje experiment bygger på data, mäts i sin affärspåverkan och där de experiment som skapar affärsvärde väljs ut för vidare utveckling.

Dyk djupare i digital försäljning för ledare inom IT

Vill du veta mer om digital försäljning ur en CIOs perspektiv? I senaste bok The Digital Sales Handbook for leaders in IT, diskuterar vi alla pressande teman för CIO:er under det kommande året och hur man navigerar det nya landskapet.

Bokens nyckelteman inkluderar:

  • Intervjuer med experter från företag som SAS, Stora Enso, Tiger of Sweden med flera.
  • Mätvärden och mätning av IT-lösningar baserat på deras påverkan på intäkt och direkta försäljningseffekt
  • Att leda ett resultat- och säljdrivande IT-team
  • Digital försäljnings- och marknadsföringsarkitektur
  • Digitala funktioner som möjliggör tillväxt
  • Verkliga exempel och framgångshistorier från IT-ledare från olika företag
  • Lärdomar och strategier inom affärsdriven IT

 

Ladda ner ett gratis exemplar av handboken här