Fyra mindre citybutiker och 500 anställda till 2025. Så kan man sammanfatta Ikeas nya Stockholmssatsning, som presenterades tidigare i dag. Planen är att redan till sommaren lansera en så kallad planeringsstudio i Bromma, och att den sedan ska följas av liknande initiativ de kommande åren.
LÄS ÄVEN: IKEA anställer 500 till storsatsning på butiker: "Vill leda utvecklingen"
Det är fortfarande oklart hur de tre andra butikerna kommer att se ut och var de kommer att ligga, mer än att det blir i Stockholm.
Bromma är den enda av de fyra enheterna som är helt klar i dag. Så fort övriga är klara kommer vi givetvis att berätta. Men samtliga enheter kommer att vara mindre i storlek än ett klassiskt Ikea-varuhus, med en yta på mellan 800 och 15 000 kvadratmeter, beroende på plats och inriktning. Enheterna kommer att etableras på platser som ska komplettera de befintliga varuhusen i Barkarby och Kungens kurva, utifrån vår ambition att inom fem år nå 350 000 fler av alla de som bor i Stockholm, säger Cecilia Fritzson Gårdnäs, regionchef på Ikea Sverige.
Därmed visar vi tydligt vägen för hur det framtida Ikea ska se ut, med varuhusen som bas, kompletterat med mer citynära, mindre Ikea-enheter och till det en fullt integrerad e-handel, fortsätter hon.
Kan du säga något om hur butikerna kommer att vara utformade? Är det fyra olika format vi pratar om?
Det handlar om olika format, men i dag vet vi inte hur de övriga kommer att se ut i detalj.
"En otrolig potential"
Nyligen kunde vi berätta om en annan framtidssatsning från Ikeas håll. Då rörde det sig om ett samarbete med Helsingborgs Stad, som beskrevs som det första någonsin i sitt slag. Det går i korthet ut på att Ikea medverkar på den kommande stadsmässan H22 City Expo, där företaget bland annat ska luska ut hur framtidens handel ska se ut.
Varför förlägger ni alla fyra butiker i Stockholm och inte i någon annan svensk stad? Hade det inte varit logiskt att testa ett koncept i Helsingborg med tanke på samarbetet?
Stockholm har en otrolig potential och befolkningstillväxt. Stockholm är dessutom huvudstaden på Ikeas hemmamarknad. Det är viktigt för oss i Sverige och globalt att Ikea är så starka som möjligt i Sverige – och då är Stockholm den naturliga platsen att börja titta på för att expandera. Men vi vill även växa i övriga Sverige, och det gör vi. I Kållered har vi byggt ett helt nytt varuhus. Dessutom har vi investerat i övriga varuhus runt om i landet. Faktum är att de idag har fått en delvis ny roll – som hubbar och lager för vår växande e-handel.
Storsatsningen i Stockholm innebär att de cirka 1 500 personer som i dag arbetar för Ikea i Stockholm, kommer att få ytterligare 500 nya kollegor de kommande åren.
Vad är det för tjänster som ska rekryteras?
Vi behöver olika kompetenser, men har ett extra fokus på medarbetare som kan dela med sig av vår heminrednings-expertis och kunskap i hur man kan leva ett bättre, mer hållbart liv hemma.
Enligt Cecilia Fritzson Gårdnäs finns det i dagsläget - trots det nya fokuset på Stockholm - inga planer på att dra ner på någon av Ikeas verksamheter i resten av landet.
LÄS ÄVEN: Unika satsningen ska ta IKEA in i framtiden: "Vi har mer att lära"