ANNONS

Framgångsrik e-handel med jakt & köksredskap mm

Den digitala transformationen för retail fortsätter med full kraft vare sig vi vill det eller inte

ANNONS

Ehandel.se: Håll ögonen på Hyma koncernen. För många kanske en liten doldis för många , men jag har noterat dem under ett antal år år på mässor och konferenser främst genom Hylte Jakt och Maskin.

Det här tror jag är och blir ett riktigt guldkorn för bland annat Verdane.

https://www.ehandel.se/de-vill-ta-over-jaktbranschen-i-norden-nar-745-miljoner

Mer Ehandel.se: jag håller nog i grunden med Niclkas Storåkers: "E-handeln har funnits i 25 år vid det här laget så det är ingen ny bransch. Jag tror att lönsamhet är en förutsättning för att e-handlare ska lyckas på börsen".

https://www.ehandel.se/e-handelsprofilen-efter-experternas-dom-delar-inte-riktigt-den-bilden

Dagens Industri: Zalando ångar på  och kör omvänd vinstvarning https://corporate.zalando.com/en/investor-relations/news-stories/zalando-expects-2021-gmv-growth-27-32

Här ser man vilken enorm skillnad 2020 har inneburit för Zalando som är fast förankrade  i e-handel mot ex HM som tvingats ha 1800 butiker stängda sista kvartalet. Då hjälper det knappast hur mycket än e-handeln växer.

https://www.market.se/nyhet/hm-fortsatter-kampa-i-motvind-forsaljningen-sjonk-med-21-procent

CNBC: Handlar själv inte mat regelbundet på nätet och undrar om det här är vanligt i Sverige?

"The pandemic has inspired consumer packaged goods brands such as General Mills and Cure Hydration to experiment with new ways to introduce their products to customers, such as adding samples to curbside pickup orders "

https://www.cnbc.com/2021/03/10/free-samples-with-curbside-orders-how-brands-woo-online-grocery-shoppers.html

Market: Bagaren & Kocken hade några tuffa år efter att Ulf och Hanna Kihlberg sålde företaget till Egmont 2017 men nu med Christina Ståhl vid rodret är det ordentlig fart under galoscherna. Pandemin har säkert hjälpt till en hel del men det lovar gott och ska bli intressant att följa om framgången fortsätter 2021.

https://www.market.se/nyhet/bagaren-och-kockens-pandemilyft-narmar-sig-miljarden-otroligt-ar

Protocol: "I'm bullish on the brands doing more of their own livestreams. In 2020, 90% of the biggest brands on Tmall had run brand-run streams". Detta skriver Michelle Grant (en av de ledande e-handelsexperterna i US) på twitter och länkar till denna mycket läsvärda artikel: https://www.protocol.com/manuals/transforming-2021/chinese-social-commerce

WSJ: Artikeln tror jag ligger bakom betalvägg (jag har prenumeration) men försök få fatt i den. Önskar en mycket livligare diskussion om detta även i Sverige. Hur kommer vårt shoppingbeteende att se ut framöver? precis som nästan hälften av befolkningen mer eller mindre jobbar hemma och tvingats arbeta på helt nytt sätt så kommer naturligtvis shoppingen också att fortsatt se annorlunda efter pandemin (om den någonsin försvinner).

https://www.wsj.com/articles/covid-19-rewrote-the-rules-of-shopping-what-is-next-11615561232

Imorgon är jag rädd för att min frukostspaning blir något kortare eftersom jag är djupt engagerad i ehandelsstaden Borås E-handelsdag.

Ni kan se det intressanta programmet här: https://ehandelsstaden.se/e-handelsdagen-7h-2021/

Dagen börjar med att jag intervjuar Ted Boman som är ny ordförande i Ehandelsstaden tillika relativt ny CEO på Gina Tricot.

Även Chefredaktören på Ehandel.se Johanna Allhorn medverkar som moderator på lunchpasset.

Ha en fortsatt bra tisdag.

Arne

Arne Andersson
arne@ehandel.se