ANNONS

Nytt försäljningsras för H&M - men nu ser man ljuset

"Påverkades kraftigt av covid-19-situationen".

ANNONS

Utvecklingen fortsätter åt fel håll för modebutikerna och H&M är inget undantag. Nu har H&M-gruppen redovisat sitt första kvartal och föga överraskande fortsätter man att tappa försäljning då butiker tvingas hållas stängda.

Försäljningsutvecklingen påverkades kraftigt av covid-19-situationen med omfattande restriktioner och som mest över 1 800 tillfälligt stängda butiker. Sedan början av februari har ett antal marknader successivt tillåtit återöppnande av butiker och vid slutet av kvartalet var cirka 1 300 butiker fortfarande tillfälligt stängda. Onlineförsäljningen har fortsatt att utvecklas mycket väl, skriver modejätten.

Omsättningen föll från 54,9 miljarder till 40,1 miljarder kronor - vilket ändå var något bättre än förhandsanalyserna.

Och kanske skymtar man lite ljus i mörkret. Man har nämligen fått en fin start på mars månad och har under perioden 1-13 mars ökat försäljningen med 10 procent, jämfört med samma period förra året. H&M är nu nere på 900 tillfälligt stängda butiker världen över, efter att man fått öppna igen på vissa platser i Tyskland.

Nils Lund
nils@ehandel.se