Anders Sjöberg, e-handelsentreprenören och före detta vd:n på Nordicfeel, startade i november sitt senaste projekt - nätbutiken Posterland.
Under det senaste pandemiåret har Anders sett hur intresset för heminredning har ökat, och i samma veva har just posters fått ett stort uppsving. Men det han saknade var ett ett bredare spektrum av motiv.
Jag har saknat en svensk sajt med annorlunda och unika motiv, säger Anders Sjöberg i ett pressmeddelande.
Då jag har startat många verksamheter tidigare, är det svårt att låta bli när man ser en lucka på marknaden.
I sin posterbutik har nu Anders allt från svartvita bilder från 1940-talet och gamla reklamaffischer till moderna alster av nya svenska och europeiska konstnärer. Idag är Posterland uppe i 1000 olika motiv.
Nu, knappt fem månader efter lansering, har företaget tagit klivet in på en ny marknad. Siktet har ställts in på Tyskland och en färsk, lokal sajt Posterland.de har slagit upp sina digitala portar.
Redan när vi startade byggde vi bolaget för att vara en internationell butik, säger Anders.
Men ambitionen är högre än så. Bara inom några veckor kommer Posterland att slå sig ner i flera nya länder.
Det var enklast att börja i Sverige, men inom en månad kommer vi ha sajter i totalt 5 länder, varav Tyskland redan öppnat, fortsätter Anders och tillägger:
Det bor trots allt 750 miljoner personer bara i Europa, så det finns plats för många olika stilar och posteraffärer.
Anders har dragit igång flera onlinesajter och e-handelsföretag under sin karriär. Han har bland annat startat Lila Tidningen, Gravid.se och i-Strategi AB. Mellan 2015 och 2016 har han dessutom varit vd för skönhetsaktören Nordicfeel.
Jag programmerade min först webbsajt 1994, lilatidningen.se och startade webbshop 1999 med Gravid.se. Men sedan dess har det hänt mycket i e-handelsvärlden, så nu har jag tagit hjälp av riktigt vassa programmerare som gör allt det tekniska. Så hinner jag med att cykla och springa som jag fortfarande älskar.