ANNONS

Marknadsplatser är glödheta och Ikea släpper loss kreativiteten

Kan en podcast öka engagemanget och bidra till mer försäljning?

ANNONS

Ny spännande e-handelsvecka men så här långt (kl 06.40 )på måndagsmorgonen har det inte ännu hunnit hända så mycket men i helgen var det några nyheter jag fastnade för.

Market: Unibail-Rodamco-Westfield Nordic (URW) inleder ett samarbete med Zalando för att nå ut mer digitalt, skriver Market. Det betyder att Zalando erbjuder alla butiker i URW nordiska köpcentrum att ansluta sig till Zalando connected retail. https://www.connectedretail.se/?gclid=CjwKCAiAhbeCBhBcEiwAkv2cY7cCdFDpzgnZNT-ojU01k05rGp-gPMce6L7-5KmQx8udXUpPmylO6RoCjvYQAvD_BwE

Det låter som en enkel väg till merförsäljning men  precis som om man ska börja sälja på Amazon krävs det en hel del jobb om det ska bli något resultat.

CNN: The Ikea Catalog is now a podcast". Den analoga Ikeakatalogen är nedlagd och finns nu bara digitalt men för att öka engagemanget och tiden som konsumenten spenderar med att bläddra i katalogen har man också startat en podcastserie som är kopplat till de olika avsnitten i katalogen som exempelvis kök, badrum, vardagsrum. mm. Väldigt smart och kreativt av IKEA.

https://edition.cnn.com/2021/03/11/business/ikea-catalog-audio-version/

https://open.spotify.com/show/4trcj4wZJrm6h9Gc6DcQzq

NRF: Ikea är verkligen på hugget. Nu ska de även börja sälja sofföverdrag mm. https://nrf.com/blog/ikea-increases-its-sustainability-efforts?utm_medium=What%27s%20Next%20SmartBrief%20News&utm_source=Email&utm_campaign=Blog&utm_content=IKEA%20sustainability

Undrar vad Bemz har för funderingar kring det?  https://bemz.com/sv-se

CNBC: Att marknadsplatser är glödheta råder det ingen tvekan om och jag ska villigt erkänna att jag har haft dålig koll på på sydkoreanska Coupang. Har några svenska e-handlare eller brand erfarenhet av dem så vill jag gärna höra mer. Kanske ändå inte så konstigt att man inte hört talas om dem så mycket då deras fokus åtminstone har varit den inhemska marknaden.

https://www.cnbc.com/2021/03/11/coupang-ipo-cpng-begins-trading-on-the-nyse.html

Internetretailing: Royal mail satsar på leveranser sju dagar i veckan: Nick Landon, Royal Mail chief commercial officer, says: “The UK already trusts us to deliver their purchases six days a week both quickly and conveniently. Now for the first time our posties will be doing the same thing seven days a week. The last year has reset so many customer expectations and the desire for even more convenient and even more frequent parcel deliveries has certainly been one of them.” Det står nog inte på förrän detta är standard även i Sverige.

Ehandel.se fredag: Min kompis på Nets Patrik Müller "varnar för att många miljarder lämnade landet" under 2020 och säger vidare i artikeln "såklart att ge sig ut i världen och konkurrera globalt så som de flesta andra gör".

https://www.ehandel.se/e-handelsexperten-varnar-manga-miljarder-lamnade-landet

Detta är ett superintressant ämne. Ökar eller minskar e-handeln från utlandet? Hur definierar vi  en utländsk e-handlare? Är Zalando eller Amazon svenska eller utländska? De har ju lager i Sverige och svensk domän.

Jag och Carl-Fredrik Teder ansvarig för E-barometern diskuterar den här frågan livligt och har ni bra input får ni gärna komma med inspel så att vi kan vara ännu tydligare i definitionen och att vi mäter rätt.

För övrigt släpps Nets e-handelsrapport i sin helhet den 17 mars. På tal om analyser så släppte även Dansk Ehrverv sin gedigna E-handelsrapport för 2020 för ett par veckor sedan.

https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/e-handelsanalysen-2020-et-usadvanligt-rekordar-for-dansk-e-handel/?utm_campaign=Digital%20Handel%20uge%2010%20v2&utm_content=not-used&utm_medium=email&utm_source=ApsisPro

Ha en fortsatt bra måndag så ses vi imorgon igen

Arne

 

Arne Andersson
arne@ehandel.se