ANNONS

E-handelsprofilen efter experternas dom: "Delar inte riktigt den bilden"

Nicklas Storåkers om e-handelsrusningen till börsen

E-handlare behöver visst vara lönsamma vid noteringen, menar Pricerunners vd Nicklas Storåkers.

ANNONS

"Det viktiga är att kunna visa en plan på hur man ska bli lönsam på sikt, då kan man också ha ett tydligt fokus på tillväxt just nu", sade Nicklas Andersson på Avanza. "Lönsamhet är inte det viktigaste. Prio ett är att man har en affärsmodell som håller. Man behöver ha en efterfrågad produkt och en bra ledning, samt att det ska finnas ett intresse för företaget", menade Fredrik Warg på Swedbank.

Så lät det i vårt helgreportage där tre börsexperter uttalade sig om varför så många e-handlare just nu tar sikte mot börsen. De var bland annat överens om att e-handeln har fått ett uppsving i samband med corona och att det förmodligen är en stark anledning till varför så många e-handlare visar intresse för en notering. I intervjun framkom det också att åtminstone två av dem inte ansåg att lönsamhet är något måste för att noteras som e-handlare, så länge man har en tydlig plan för hur man ska bli lönsam på sikt.

LÄS ÄVEN: E-handlarna rusar till börsen: "Ett kvitto på att du har lyckats" 

Lönsamhet dominerar

E-handelsprofilen och Pricerunner-vd:n Nicklas Storåkers, som tidigare varit vd för Avanza, håller helt med helgens börstrio om att e-handlarna har ett starkt momentum efter det senaste årets tillväxt. Men  meningarna går isär gällande att e-handlare inte skulle behöva vara lönsamma vid noteringen.

Jag delar inte riktigt den bilden, säger Nicklas Storåkers till Ehandel.

Enligt Storåkers har e-handeln traditionellt sett varit en "krisbransch lönsamhetsmässigt" men under 2020 växte både omsättning och resultat hos en rad e-handlare. Han räknar upp e-handelsföretag som Boozt, Lyko, Desenio, RugVista och RevolutionRace, och menar att de har en sak gemensamt.

Ser man på vilka som har gått till börsen och på vilka som är på väg dit nu så är de alla väldigt lönsamma.

"En förutsättning"

Många bakar ihop e-handeln med techindustrin, där bolag många gånger fått höga värderingar baserat på vad de förväntas uppnå på sikt. Men det finns en viktig skillnad mellan teknikföretag som presenterar nya innovationer och e-handlarna, menar Nicklas Storåkers.

E-handeln har funnits i 25 år vid det här laget så det är ingen ny bransch. Jag tror att lönsamhet är en förutsättning för att e-handlare ska lyckas på börsen.

Även om e-handlarna ser ut att flockas på börsen de kommande månaderna, ser Storåkers ingen risk för att det ska bli för trångt om utrymmet. Han ser snarare framför sig en stabilisering där e-handlarna tar en plats som de tidigare saknat.

Det har funnits ett underskott av e-handelsföretag på börsen, men de blir enormt många fler nu efter corona, avslutar han.

LÄS ÄVEN: "På tiden att e-handeln får komma in i finrummet"

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se