ANNONS

Från välkomnande i butik till Blockchainteknik

Teknik och människor är en perfekt kombo för framgångsrika affärer

ANNONS

Debattartikeln i Market signerad Rizzo Groups VD Lars Fins rönte stor uppmärksamhet i veckan, jag själv tog upp den i en frukostspaning och Moon Suck Song skrev en replik som ni kan läsa här. https://www.market.se/debatt/expertens-replik-pa-vilket-satt-har-e-handeln-fatt-en-rakmacka

Den här diskussion har även fortsatt ganska intensivt på Linkedin.

Igår kom även Custitude ut med "Kundmötesbarometern" som inte heller var någon munter läsning för de som har fysiska butiker. En del av undersökningen presenterades i Tidningen Market.

När man läser undersökningen känns det som fysisk butik hamnat ordentligt på efterkälken i framförallt hur man missat att ta tillvara och utveckla sin absolut största fördel gentemot e-handel nämligen personalen. Även i integrationen mellan fysisk och digital finns det mycket övrigt att önska.

Ett par saker ur undersökningen: Främsta skälet till att handla i fysisk butik? Konsumenten vill ha varan direkt. 

"Ett centralt delindex i undersökningen är därför "välkomnandeindex" som hamnar på 61 procent.

Att känna sig välkommen är nog så bra men det är i det genuina välkomnandet som kundmötet kan spira på allvar, enligt undersökningen.

– Att känna sig genuint välkommen är hela grunden för det fortsatta mötet. Utan den känslan går det varken att skapa försäljning eller lojalitet. Där behöver handeln fundera på hur den känslan skapas i den fysiska miljön. Om jag som besökare inte känner att jag kan lita på dig så kommer jag inte att vilja lyssna på dina råd".

https://www.market.se/nyhet/unik-undersokning-har-ar-de-framsta-skalen-till-att-vi-besoker-fysisk-handel

Dagens Industri: Färsk konjunkturrapport från HUI. HUI beskriver att hela sällanköpshandeln befinner sig vid en digital brytpunkt förutspår en kraftig konsolidering i butiksledet. "Det skulle inte förvåna mig om 1000 butiker försvinner till följd av pandemin" säger Ola Nevander.

Jag har även i tidigare spaningar tagit upp stadskärnans möjligheter till överlevnad och här kan ni som har intresse med fördel lyssna in på:

Handelsrådet: Hur blir stadskärnan attraktiv för invånarna?  Möt forskaren och professorn Karin M. Ekström, som i ett samtal med Handelsrådets Ylva Åkesson, berättar om sin senaste forskning kring butiken  och stadskärnans som mötesplats.

https://www.youtube.com/watch?v=Ywys_BJMDGk

Övrigt

Polarn och Pyret säljs till Procuritas. "Varumärket står för hög kvalitet och hållbarhet" Jag håller med och P&P har länge jobbat med cirkulär handel och jag hoppas att de positionerar sig ytterligare i det och kan bli någon form av förebild framöver.

Dagens industri: Inom e-handeln talas det mest om "Last Mile" men jag skulle önska en större diskussion kring hela Supply Chain (försörjningskedjan) För utan varor ingen leverans och där har skriver DI idag om "Rusande fraktpris pressar företagen" och störningar i varuförsörjning fram till hösten. Jag hoppas att den här frågan får fäste och att att det blir en mer transparant diskussion i branschmedia om hur försörjningskedjan kan optimeras, ledtider förkortas och att fler får förståelse för den sk Blockchaintekniken det som ex Bitcoin bygger på men som med fördel kan appliceras på logistiken.

Ehandel.se: Mycket intressant artikel om Tradebay som vill digitalisera en hel industri. Här passar Blockchain perfekt in https://tradebay.co/

Supply Chain Effect: Ni som vill veta mer om denna teknik och hur den kan revolutionera logistiken kan läsa mer här:https://sceffect.se/wp-content/uploads/2019/03/SCE-1-2019_web-1.pdf

Det här var veckans sista frukostspaning och efter att ha suttit i Mora och jobbat hela veckan åker jag i eftermiddag tillbaka till Stockholm, under resan kommer jag att lyssna på minst två poddar:

https://open.spotify.com/show/7vq6SMwgBm8WM3550vYiom?si=bHoH7FhySY-bq0L5atfjtw

https://open.spotify.com/episode/5BU7cF7X0XSzKbWvq1m23d?si=MHhdbv1vRJS_zBovrNHUbQ&nd=1

Trevlig helg så hörs vi på måndag igen

Arne

Arne Andersson
arne@ehandel.se