Tradebay är marknadsplatsen för storskalig frukthandel. Bolaget startades för ett år sedan av Filippa Jedeur-Palmgren, dotter till en frukthandlare, och Alexander Johansson som är "den tekniske chefen".
LÄS ÄVEN: Ny marknadsplats ska förenkla e-handlarnas frakt från Kina
Alexander är en självlärd programmerare och byggde sitt första bolag när han var 16 år. När jag presenterade idén för honom fattade han den på två sekunder, säger Filippa i en intervju med Di Digital.
Det är jättelyxigt att jobba med någon och vara två som springer.
Filippa har sett hur hennes pappas bransch ser ut inifrån, då han har arbetat med frukthandel hela hennes liv. Hon har bland annat fått flytta till Uruguay och Belgien och rest en hel del till Sydafrika just på grund av pappans yrke.
Baksidan av denna bransch har dock satt spår i Filippa. Hon har sett hur svårt och tungt det är att driva sin affär i den globala fruktbranschen, som består av ett nätvärk producenter och konsumenter som mestadels är långt ifrån varandra. I genomsnitt består exporten från producent till konsument av sju mellanhänder. Det innebär kostnader för alla inblandade, och resultatet är ofta att producenten knappt får betalt samtidigt som kunden får betala mycket.
Tradebay har fötts ur frustrationen jag har känt när jag har sett min pappa göra affärer. Det är en massiv industri som bygger helt på relationer och stora summor pengar är i omlopp. Det är snabba affärer med hög risk och otydliga avtal, säger Filippa
Många producenter agerar i länder där de inte har tillgång till finansiella medel. De får många gånger betalt först långt efter leverans och blir inte sällan exploaterade.
Så nu vill Tradebay ändra spelreglerna och ta bort behovet av mellanhänder. För att underlätta direktaffären mellan producent och kund erbjuder företaget hjälp med skräddarsydda finansiella lösningar som till exempel kreditförsäkran, fakturaköp och lån anpassade efter kundernas specifika behov.
Vi vill bringa transparens, effektivitet och likviditet till fruktindustrin, och ge kraft till dem som faktiskt förtjänar den, fortsätter Filippa.
Enligt Filippa omsätter fruktindustrin cirka 65 miljarder euro årligen, och mycket av den frukten och volymerna som Tradebay vill jobba med finns bland annat i Egypten, Latinamerika och Sydafrika. Tradebay har fortfarande många handlare kvar att nå, men många har redan hunnit ansluta sig till marknadsplatsen.
Nyligen såldes till exempel tio containrar frukt till ett värde av cirka en halv miljon kronor via marknadsplatsen.
Det är en enorm fördel att ha vuxit upp och in i den här industrin. Vi känner våra första kunder och förstår deras problem, och det har möjliggjort en global lansering som annars vore svår.
Nu plockar frukthandelsmarknadsplatsen in 9,5 miljoner kronor via en ny såddrunda. Bland investerarna finns bland annat J12 Ventures och affärsängelnätverket DHS Venture Partners. Tradebay startade med hjälp av startupfabriken Antler som vid programmets slut valde att investera i konceptet. Nu har Antler valt att öka sin investering i Tradebay i samband med den färska rundan.
Det är några fler som vi inte får nämna och även en amerikansk investerare, FJ Labs, som har investerat i över 500 marknadsplatser – bland annat Alibaba, säger Filippa.
Det nya kapitalet kommer nu att användas till att bygga upp ett team, duon berättar att man till en början planerar att ta in sju personer och det redan i år. Det finns en hel del grejer som man vill förbättra på sin plattform också, men det kommer man att prioritera efter hand.
Rundan blev betydligt större än vi först hade tänkt oss. Men vi vill digitalisera en hel industri och det finns en enorm potential och mycket att göra, så pengarna kommer definitivt att komma till god användning, avslutar Filippa Jedeur-Palmgren.