Tidigare var företag tvungna att teckna avtal och privatpersoner kunde enbart skicka paket som vägde max 20 kg. Med sin nya tjänst Skicka Enkelt hoppas DB Schenker förenkla processen för sina kunder.
– Vi gör det enkelt för våra kunder att kunna köpa transport för så pass tungt gods och betala med kort. Vi är dessutom ensamma om att kunna erbjuda samma tjänst till privatpersoner, säger Niklas Ward, projektledare för Skicka Enkelt.
E-handeln och dess utveckling i Sverige går fort framåt, något som ständigt kräver nya lösningar inom distribution.
– E-handelskunderna kräver möjlighet att göra beställningar tjugofyra timmar om dygnet, sju dagar i veckan. Det traditionella sättet att boka en beställning via telefon är ju låst till kontorstid och att teckna avtal hos oss tar vanligtvis ett dygn innan beställningen kan genomföras. Nu tar vi bort dessa hinder, säger Niklas Ward.
Två dagars leveranstid
För att skicka går man in på DB Schenkers hemsida, klickar på Skicka Enkelt och fyller i mått, vikt och destination för sitt paket. Man får sen direkt uppgifter om vad transporten kommer att kosta.
Kunden kan betala med kort eller via Internetbank och paketet eller godset lämnas sen in på närmaste terminal eller ombud för DB Schenker Privpak, företagare kan även få det upphämtat på sin arbetsplats. Leveranstiden är två dagar och utlämning sker på något av DB Schenkers 1 600 ombud, eller 28 terminaler i Sverige
– Vi ser det som en stor förbättring för alla företag som inte skickar paket eller gods så ofta. De kan nu skicka direkt utan att först teckna avtal. Även privatpersoner gynnas eftersom de nu kan skicka gods som väger upp till 999 kg, säger Niklas Ward.
Arbetet med att ta fram verktyget bakom Skicka Enkelt är ett samarbete med företaget Unifaun, som under många år arbetat med att skapa standardiserade IT-lösningar för transportbranschen.
– Skicka Enkelt är det enda system i Norden där kunden enbart behöver ange mått, vikt och destination, resten sköter systemet. Kunden behöver alltså inte ha några förkunskaper om olika fraktsätt och tillval, säger Staffan Isaksson, chef produktstrategi och marknad på Unifaun.
Källa: Press