När Svensk Handel återigen tar tempen på sko- och klädhandel så ser det minst sagt dystert ut. För februari månad ska försäljningssiffrorna dala rejält.
I februari tappade klädhandeln drygt 21 procent och skohandeln nästan 27 procent. Försäljningen på nätet väger upp och tappen i butikshandeln är ännu större. Många handlare vittnar om besökstapp på uppemot 50 procent, vilket givetvis slår stenhårt mot försäljningen, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i samband med rapporten Stilindex.
“Går på reservtanken”
Det som ska ligga bakom de tunga siffrorna är inte oväntat de restriktioner som ligger över butikerna just nu.
Restriktioner som begränsar både besöken i butiker och det sociala umgänget har haft en kraftigt nedkylande effekt på kläd- och skohandeln. Efter ett år med pandemi har flera modeföretag tvingats lägga ned och andra går på reservtanken, att månad efter månad tappa 20-30 procent av försäljningen är en ekvation som är omöjlig att få ihop, säger Mats Hedenström.
"Sverige halkar efter"
Enligt Svensk Handel är ett återöppnande av samhället avgörande för företagens överlevnad och man riktar blickarna mot vaccinarbetet.
Ingen annan del av handeln är så beroende av mötet människor emellan. Vägen dit går genom den pågående vaccinationen och det är oroande att Sverige halkar efter andra jämförbara länder i vaccinationsarbetet, avslutar Mats Hedenström.