Minst 60 Disneybutiker i Nordamerika ska bort. Det meddelar nyhetssajten Retail Dive, som också rapporterar att Disney så sent som i oktober hade totalt 200 fysiska butiker på kontinenten. Anledningen till nedskärningen, som alltså motsvarar runt 30 procent, uppges vara den ökande e-handeln i kombination med den pågående pandemin.
Den globala pandemin har förändrat vad kunder förväntar sig av en retailer, säger Stephanie Young, ansvarig för bland annat konsumentprodukter hos Disney, i ett uttalande.
Enligt Retail Dive följer beskedet ett mönster som setts hos flera stora amerikanska retailkedjor under pandemin - nämligen att butiker stänger och att resurserna istället flyttas till e-handeln.
Omsätter 35 miljarder
På senare tid uppges Disneys fysiska försäljning allt mer ha flyttats från butiker i egen regi till att företaget istället öppnar så kallade shop-in-shops hos andra aktörer, som exempelvis Target. Enligt Retail Dive står inkomsterna från licens- och retailverksamheten - som under sitt senaste verksamhetsår drog in motsvarande 35 miljarder kronor - för ungefär en fjärdedel av Disneys omsättning.
Nu ska Disneys e-handel på ett bättre sätt integreras med företagets appar och sociala kanaler. Det verkar även vara tal om ett breddat sortiment.
Det här kommer att paras ihop med ett nytt och förbättrat utbud från företagets hela sortiment, inklusive kläder för vuxna och diverse artistsamarbeten, streetwear, produkter för hemmet och samlarprylar, säger företaget.
LÄS ÄVEN: Trotsar butiksdöden och corona - premiär för nytt varuhus