ANNONS

SEO-satsningen dubblade trafiken och intäkterna: "Prioriterar högt"

Hannes Hasselrot och Daniel Larsson

"Planen är att öka ytterligare".

ANNONS

Kronans Apotek satsade stenhårt på sin SEO under 2020. Nu visar man upp en organisk trafikökning med över 100 procent, samtidigt som intäkterna lyfte med 120 procent.

LÄS ÄVEN: 1,1 miljoner order – omsatte över en halv miljard i e-handeln

En växande organisk trafik är något som Kronans Apotek prioriterar högt, och under 2021 är planen att öka takten i SEO-arbetet ytterligare. Vi kommer även att göra en rad förbättringar på vår e-handelsplattform för att kunderna enklare ska kunna hitta information och produkter, säger Hannes Hasselrot, digital försäljningsdirektör på Kronans Apotek, i ett pressmeddelande.

Men det är inte första gången bolagets trafik ökat så pass mycket. SEO-arbetet började under 2019, och redan det året kunde företaget se att antalet organiska besökare dubblades.

Den bedriften ledde bland annat till att Kronans Apotek fick ta emot Svenska SEO-priset inom kategorin Apotek och Hälsokost. Utmärkelsen delas ut till den e-handlare som åstadkommit exceptionella resultat inom organiskt sök under det gångna året, skriver företaget.

Apotekskedjan fortsatte alltså med att öka sin digitala synlighet i fjol, samtidigt som man "ställde om" efter att Covid-19 brutit ut i Sverige.

SEO-utvecklingen under 2020 är ett kvitto på det hårda arbete som content-teamet lägger ner varje dag, säger Daniel Larsson, innehålls- och SEO-ansvarig hos Kronans Apotek.

Vi har under året gjort ett gediget analysarbete, ökat vår produktivitet genom ett större team och varit snabba på att agera kring Covid-19. Det är den främsta förklaringen till att vi återigen har kunnat dubblera den organiska trafiken.

Den sida som blev mest besökt på Kronans Apotek under 2020 var informations- och bokningssidan för antikroppstester. Där hade man mer än 500 000 besökare under året, som ledde till cirka 70 000 utförda tester på Kronans Apotek.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se